MH17-lennon tutkinta piirtää selvän kuvan turmakoneen viimeisistä hetkistä Ukrainan taivaalla.
Kun koneen nokkaosa irtosi taistelukärjen räjähtäessä, kolmihenkinen miehistö kuoli heti. Sen jälkeen kone menetti paineistuksen ja alkoi yksikertaisesti hajota kiitäessään vielä eteenpäin runsaan kymmenen kilometrin matkakorkeudessaan. Ensin murtui runko siiven etuosasta, sitten takaosasta.
Tutkinnan mukaan hajoaminen ja osien putoaminen maahan kesti minuutista puoleentoista minuuttiin. Raportissa todetaan että todennäköisesti kaikki mukana olleet menettivät tajuntansa heti, mutta ei ole poissuljettua, että jotkut olisivat olleet tajuissaan maahansyöksyn kestäessä.
Yläilman hapettomuus, arviolta 50 asteen pakkanen, viima ja äkilliset nopeusvaihtelut ovat kuolettava yhdistelmä. Hajoamisen kokonaisvaltaisuudesta kertovat ukrainalaiskylien asukkaiden kertomukset siitä, kun katon läpi putosi ruumiita.
Koneeseen osui tutkinnan mukaan yli 800 taistelukärjessä ollutta metallikappaletta, saman verran mitä BUK:in kärjissä on. Osa matkustajista kuoli niihin. Lopullinen isku tuli kun koneen keskiosa törmäsi maahan ylösalaisin ja syttyi palamaan.
Siitä ei kukaan olisi voinut selvitä.