Lentokoneiden viimeisistä hetkistä antaa tärkeää informaatiota mustaksi laatikoksi kutsuttu tallennuslaite, joka tallentaa esimerkiksi ohjaamossa käytyjä keskusteluja ääninauhalle.
Toistaiseksi on epäselvää, missä Moskovassa pudonneen Jevgeni Prigozhinin liikekoneen laite on ja sisälsikö se edes ylipäätään sellaisen. Venäläissivusto Russia-24:n mukaan mustaa laatikkoa olisi kuitenkin onnettomuuspaikalta mahdollisesti etsitty toistaiseksi tuloksetta.
Jos musta laatikko löytyy ehjänä, olisi normaaliolosuhteissa brasilialaisen Embraer-lentokonevalmistajan mahdollista osallistua onnettomuustutkintaan, kertoo ilmailuasiantuntija Perttu Karivalo.
– Näissä tapauksissa informoidaan normaalisti heti koneen valmistajaa ja moottorin valmistajaa. Mutta ottaen huomioon olosuhteet, tässä tilanteessa tuskin ketään tullaan kutsumaan paikalle. Venäjä voi sanoa, että ei käy.
Karivalon mukaan on myös vaikea sanoa, onko Venäjällä tällaisia laatikoita edes kykyä purkaa.
– Oikeastaan vain valmistajalla on työkalut mustien laatikoiden purkamiseen. Ja mihin he edes lähettäisivät ne, kun pakotteet ovat päällä?
Lue myös: Kokenut suomalaislentäjä tarkasti Prigozhinin turmakoneen taustat ja lentodatan – erikoinen yksityiskohta herätti heti epäilykset
Musta laatikko osoittaa, mikä lennossa meni pieleen
Vaikka lentokone olisi täysin tuhoutunut, on mustilla laatikoilla hyvät mahdollisuudet selvätä ehjänä rytäkästä. Laatikoita on yleisesti lentokoneissa kaksi: ensimmäinen on CVR:ksi kutsuttu laite (cockpit voice recorder), joka tallentaa kaikki ohjaamossa käydyt keskustelut esimerkiksi viimeisen tunnin ajalta. Toinen taas on oranssin värinen paketti, josta löytyy koneen suoritusarvot ennen onnettomuutta.
– Nämä ovat itse asiassa aika kestäviä paketteja ja ne asennetaan yleisesti koneen pyrstöalueelle. Pyrstö on viimeinen alue, mihin törmäys osuu. Niistä saadaan pääsääntöisesti ulos yllättävän paljon dataa.
– Oranssin laatikon avulla voidaan selvittää milloin laskutelineet on avattu, milloin kone on käynyt täysillä tehoilla, ovatko järjestelmät toimineet normaalisti? Nopeus, kiihtyvyys, ohjainvoimat, kaikki. Jos data saadaan ulos, voidaan käytännössä laittaa lento simulaattoriin ja muodostaa mallinnus.
Jos koneessa on tapahtunut räjähdys, varmistuu sekin mustan laatikon datasta.
– Musta laatikko pystyy osoittamaan omalla datallaan mikä oli se hetki, kun jotain tapahtui. Se ei kerro suoraan, että onko siellä ollut räjähde, vaan se nähdään koneen suoritusarvoista.
Onnettomuuden jälkeen laatikot laitetaan yleensä välittömästi kuljetusastioihin ja lähetetään asianomaiselle tahoille.
Liikekoneilla matalammat vaatimustasot kuin isoilla matkustajakoneilla
Vaikka musta laatikko onkin olennainen osa lentokoneen turvallisuutta, ei laki velvoita esimerkiksi kaikkia yksityiskoneita hankkimaan sellaista.
Yksityiskoneita velvoittavat samat ilmailumääräykset kuin isompia matkustajakoneita, mutta niillä ei ole Karivalon mukaan niin kovia vaatimustasoja.
– Jos ostaa liikesuihkukoneen, omistajalla on vapauksia mitä laitteita niihin laitetaan. Laki määrittää minimin, mutta kaikissa ei mustia laatikoita tarvitse olla.
Tilanne oli eri esimerkiksi Malaysia Airlines 17:n lennolla, joka syöksyi maahan Itä-Ukrainassa vuonna 2014. Lue alasammutun malesialaiskoneen tapauksesta lisää täältä.
– Isoissa matkustajakoneissa on pakko olla mustat laatikot. Tällöin CVR-nauhoitteelta muun muassa kuului ohjuksen ääni, joka koitui lopulta koneen kohtaloksi.
Useiden internetistä löytyvien koneyksilöiden perusteella Embraer Legacy 600 -liikekoneissa kuitenkin käytetään yleisesti ainakin CVR-tallentajaa.
Embraer kertoo, ettei se ole kuitenkaan tarjonnut Venäjälle koneidensa huoltoja vuoden 2019 jälkeen kansainvälisten pakotteiden vuoksi.
Karivalo epäilee, että konetta on voitu korjata ja kustomoida "mustan pörssin" kautta.