M-Sport Fordin ja Sebastien Ogierin armoton taktikointi herätti keskustelua sunnuntaina päättyneen Ruotsin MM-rallin jälkeen.
MM-sarjan johtajana teitä aurannut Ogier joutui kilpailussa olosuhteiden uhriksi. Ranskalaisässällä ei ollut mitään asiaa kärkivauhtiin putsatessaan irtolunta ja ajaessaan historic-autojen jättämissä urissa.
Ogier oli kisassa kymmenentenä ennen viimeistä erikoiskoetta, Power Stagea, jolla oli jaossa lisäpisteitä viidelle nopeimmalle kuskille. Ogierin lähtöpaikka oli edelleen ensimmäisten joukossa, joten käytännössä hänellä ei olisi ollut mitään jakoja ottaa isoa pottia päätöspätkältä.
"Oliko temppu epätoivoinen ja härski, jos säännöt tällaisen taktikoinnin sallivat?"
Tässä vaiheessa M-Sport-talli päätti ottaa käyttöön järeämmät konstit. Ogier myöhästyi tarkoituksella lähdöstä ja otti aikasakon, mutta toisaalta hän sai loistavan lähtöpaikan ja sijoittui Power Stagella toiseksi Esapekka Lapin jälkeen. Tästä Ford-tähden tilille kilahti neljä bonuspinnaa.
Aikasakko pudotti Ogierin kymmenenneltä sijalta 11:nneksi, mutta M-Sportin määräyksestä Elfyn Evans myöhästeli viimeiseltä aikatarkastusasemalta ja ojensi kymppipaikan takaisin tallikaverilleen. Tästä Ogierin tilille kilahti vielä yksi MM-piste.
Kisan jälkeen M-Sportin taktikointia ja tallimääräystä kuvailtiin jopa epätoivoisena ja härskinä temppuna. Mutta oliko se sitä, jos säännöt tällaisen taktikoinnin sallivat?
M-Sportin pomo Malcolm Wilson on oppinut kantapään kautta, millaiset seuraukset voivat pahimmillaan olla, jos tallimääräystä päättää olla käyttämättä. Kaudella 2009 muuan Sebastien Loeb otti maailmanmestaruuden vain pisteen erolla Mikko Hirvoseen, ja tuolloin Citroen käytti häikäilemättä tallimääräyksiä Loebin edun nimissä etenkin Puolan MM-rallissa.
Loeb ajoi ulos Puolassa ja joutui keskeyttämään, mutta hän pääsi jatkamaan superrallisäännön turvin. Ranskalainen oli kuitenkin pudonnut toivottoman kauas pistesijoista. Mutta pian alkoi tapahtua.
Andreas Mikkelsen, Mads Östberg ja Sebastien Ogier keskeyttivät Loebin edeltä. Tämän jälkeen Citroen kaivoi raskaat aseet esiin: ranskalaistalli määräsi Citroenin junioritiimissä ajaneita Jevgeni Novikovia ja Conrad Rautenbachia hidastelemaan riittävästi erikoiskokeilla, ja näin Loeb saatiin nostettua kahdeksannelle eli viimeiselle pistesijalle ennen viimeistä erikoiskoetta.
Loeb nousi lopulta seitsemänneksi, kun Hirvosen tallikaveri Jari-Matti Latvala keskeytti ulosajoon toiselta sijalta päätöspätkällä ja perui M-Sportin kaksoisvoittojuhlat.
Kisan jälkeen M-Sport-pomo Wilson kiehui raivosta, sillä hän ei voinut sietää Citroenin kikkailua. Wilson kertoi tuolloin allekirjoittaneelle, että sääntöihin olisi ehdottomasti tehtävä muutos.
Vain kuukautta aiemmin M-Sport oli päättänyt jättää käyttämättä tallimääräystä Sardinian MM-rallissa. Latvala ja Hirvonen olivat kaksoisjohdossa, ja Wilson antoi Latvalan voittaa kilpailun, jotta suomalaiskuljettaja saisi lisää itseluottamusta Portugalissa sattuneen rajun ulosajon jälkeen.
Kauden jälkeen riitti siis jossiteltavaa. Jos M-Sport olisi käyttänyt tallimääräystä – tai toisaalta Citroen ei olisi hyödyntänyt tallimääräyksiä – Hirvonen olisi voinut olla maailmanmestari vuoden päätteeksi.
Tätä taustaa vasten voi ymmärtää hyvin, miksi Wilson halusi Ogierin saavan kaikki mahdolliset pisteet Ruotsista. Kauden jälkeen se saattaa osoittautua jopa nerokkaaksi tempuksi.