MM-rallipomoa piinaa epätodellinen kohtalo: ei ottanut opikseen Jari-Matti Latvalan nolosta mokasta, kuinkas sitten kävikään – "En aio mennä ek:lle enää koskaan"

Ott Tänakin hurja ulosajo tallentui videolle Monte Carlossa 0:22
Katso videolta Ott Tänakin hurja ulosajo Monte Carlon MM-rallin neljännellä erikoiskokeella. VIDEO: Jari Kostilainen

MM-rallikausi alkoi M-Sportin sekä suomalaiskuljettajien Esapekka Lapin ja Teemu Sunisen osalta surkealla tavalla.

Sekä Lappi että Suninen myönsivät torstaina alkaneen Monte Carlo -rallin alla, että he lähtisivät kauden avauskilpailuun vain haastajina. Tilanne vaikeutui entisestään, kun heti rallin ensimmäisellä erikoiskokeella tuli ihan kunnolla lunta – tai paremminkin lehtiä – tupaan.

Suninen, Lappi ja kolmas M-Sport kuljettaja, Gus Greensmith, kärsivät kaikki moottorin ylikuumenemisesta. Tien pinnassa olleet lehdet imeytyivät Ford Fiestan keulassa olevien ilmanottoaukkojen tielle, eikä jäähdytys toiminut. 

Suninen hävisi Sébastien Ogierille 17,1 sekuntia, Lappi 21,6 sekuntia ja Greensmith 33,7 sekuntia.

Seuraava, todella liukas ek koitui sekä Sunisen että Greensmithin kohtaloksi. Sunisen autosta katosi hydraulipaineet, ja voimansiirto petti. Greensmithin autosta hajosi turbo.

Perjantain vastaisena yönä M-Sport-mekaanikot suunnittelivat ja rakensivat autojen keulaan lisäelementit, jotka estivät lehtiongelman jatkumisen perjantaina, mutta vahinko oli jo tehty.

Torstai-illan tapahtumat ottivat erityisen koville M-Sportin perustajan ja omistajan, nykyisin urheilujohtajan tittelillä työskentelevän Malcolm Wilsonin kohdalla.

– Se oli uskomatonta, surkein alku, mitä meillä on koskaan ollut Montessa, Wilson kirosi WRC All Live -lähetyksessä.

Erityisen paljon Wilsonia harmitti se, että hän seurasi kuljettajiensa ongelmia paraatipaikalta, torstai-iltana ajetun erikoiskokeen varrelta.

Kyseessä oli ensimmäinen kerta yli 10 vuoteen, kun Wilson oli poistunut huoltoalueelta ek:n varteen. Sille oli syynsä, miksi tauko venähti näinkin pitkäksi.

– Tämä tarina juontaa juurensa todella kauas. Joskus 2003-04 kävin usein katsomassa erikoiskokeita, ja aina kun menin, jotain sattui. Niinpä lopetin erikoiskokeilla käymisen, Wilson aloitti.

– Sitten 2009 Puolassa meillä oli kaksoisjohto. Menin viimeiselle ek:lle, ja Jari-Matti (Latvala) teki virheen. Sen jälkeen en käynyt yhdelläkään WRC-erikoiskokeella, kunnes eilen kävin. Yritetään nyt uudelleen: en aio mennä erikoiskokeelle enää koskaan.

Nolo hetki

Puolan MM-ralli oli kauden 2009 kahdeksas osakilpailu. Wilsonin johtamalla Fordilla oli meneillään merkkimestaruustaistelu Citroënin kanssa.

Ennen viimeistä, 2,5 kilometrin mittaista yleisö-ek:ta Fordin Mikko Hirvonen oli kärjessä, Latvala toisena. Eroa kolmantena olleeseen Citroënin Dani Sordoon oli lähes minuutti.

Kaksoisvoitto näytti niin varmalta kuin se rallissa voi näyttää.

Latvala ampaisi viimeiselle ek:lle puolentoista tunnin odotuksen jälkeen. Hän leikkasi oikealle kääntyvän mutkan sisäreunassa olleeseen tynnyriin, ja osuma rikkoi etujousituksen.

Ford Focus ajautui päin kaidetta.

– Voi v***u! kartanlukija Miikka Anttila noitui.

– Ei voi olla totta, Latvala tuskaili.

– Ei me tätä tästä saada mihinkään, Anttila jatkoi, kun Latvala yritti päästä liikkeelle.

– Ei voi olla totta, Latvala toisti.

Jatkuva venkslaaminen rasitti kytkintä, ja se syttyi lopulta palamaan. Latvalan kilpailu päättyi keskeytykseen, merkkimestaruudesta taistelleen Fordin kaksoisvoitto kuihtui pelkäksi voitoksi.

Kyseessä oli yksi Latvalan uran noloimmista hetkistä – jopa se kaikkein noloin.

Hänen onneksen tapaus ei lopulta vienyt Fordilta MM-titteliä. Citroën oli mestari 27 pisteen erolla.

Lue myös:

    Uusimmat