19. maaliskuuta 2004 oli poikkeuksellinen uutispäivä. Suomen historian vakavin tieliikenneonnettomuus Konginkankaalla oli uutinen, jota uutistoimituksessakaan ei voitu käsitellä kuivin silmin.
– Olin juontamassa Huomenta Suomea Petri Sarasteen kanssa ja koko aamun kerroimme suorassa lähetyksessä uusia tietoja onnettomuudesta. Minulle tuotiin kesken juonnon käteeni paperi, jossa kerrottiin, että suurin osa uhreista oli nuoria, kertoo MTV:n toimittaja ja juontaja Ripsa Koskinen-Papunen.
– Näin mielessäni vanhemmat, joilla ei silloin vielä voinut olla tietoa lastensa kohtalosta. Liikutuin ajatuksesta niin paljon, että jouduin lopettamaan uutisen kertomisen ja antamaan paperin Petrille. Se on ainoa kerta, jolloin en ole pystynyt pitämään tunteitani kurissa surullisia uutisia kertoessani.
Laskettelijoiden turma tuli lähelle
Turmapäivän illan uutisankkuri Pirjo Nuotion uralla esiin eivät nouse kovien politiikan tai talouspäivien uutiset. Humanistina Konginkangas kuuluu hänelle kovimpien uutispäivien joukkoon autolautta Estonian uppoamisen (syksyllä 1994) ja Jokelan (2007) sekä Kauhajoen (2008) kouluampumisten kanssa.
Nuotio oli jokaisessa tapauksessa uutisankkurina. Konginkankaan turma tuntui tulleen erityisen lähelle.
Konginkankaan bussiturmassa kuoli 23
-Suomen historian pahin tieliikenneonnettomuus tapahtui yöllä 19.3.2004 Nelostiellä Konginkankaan taajaman kohdalla Äänekoskella Keski-Suomessa.
-Rekan ja linja-auton yhteentörmäyksessä kuoli 23 ihmistä ja loukkaantui 14. Kaikkiaan bussissa oli 36 matkustajaa.
-Paperirullalastissa ollut rekan perävaunu törmäsi linja-autoon, jossa matkusti Rukalle hiihtämään matkalla olleita nuoria.
-Raskaat paperirullat vyöryivät törmäyksessä bussin ohjaamoon ja matkustamoon.
-Onnettomuushetkellä tien pinta oli erittäin liukas.
– Omat lapseni olivat silloin parikymppisiä, kuten suurin osa uhreista. Olemme käyneet vuosia laskettelemassa pohjoisessa. Tässä oli niin monia yhtymäkohtia äitinä ja harrastajana, Nuotio kertoo.
Kello 11 alkanut työvuoro sisälsi Nuotiolla kolme ylimääräistä uutislähetystä sekä Seitsemän ja Kymmenen uutiset. Asiantuntijavieraan, kriisipsykologi Salli Saaren haastattelussa suorassa lähetyksessä ei meinannut löytyä sanoja kysymyksiin.
– Siihen tunteeseen meni mukaan, vaikkei ankkurina pitäisi. En voinut katsoa kuvanauhaa tapahtumapaikalta ennen kysymyksiä Saarelle, muuten olisin mennyt täysin lukkoon.
Epätodellisen rankkaa materiaalia
Onnettomuus tapahtui perjantaina, ja turmapaikalta lähetettyjen kuvanauhojen parissa työskenteli koko viikonlopun Hanna Takala, nykyinen tutkiva45-ryhmän tuottaja.
– Se oli ensimmäinen viikonloppuvuoroni kotimaan reportterina. Leikkasin käytännössä kaikkiin Konginkankaalta tehtyihin juttuihin kuvaa. Materiaali oli epätodellisen rankkaa. Siksi tv-lähetyksiin päätyviä kuvia piti miettiä poikkeuksellisen tarkasti.
Jo ennen turman tiedotustilaisuutta onnettomuuden syy oli selvillä MTV:n rikostoimittaja Jarkko Sipilällä. Hän riensi kuvaajan kanssa tapahtumapaikalle helikopterilla.
– Ilmasta näki jäljet lumipenkassa. Perävaunu oli heilunut puolelta toiselle monen sadan metrin matkalla. Rekka ei ollut kuljettajan hallinnassa.
Virhe kauniissa maisemassa
Aurinko paistoi turmapäivänä poikkeuksellisen kauniisti. Sipilä kuvailee helikopterimatkaansa, kuinka Päijänne kimmelsi kauniisti. Kuvamateriaalia työstänyt Takala mykistyi, kun lumoavan talvimaiseman keskellä tutulla tiellä oli jotain, mitä siihen ei kuulunut.
Paperirullia. Bussi ja rekka sikin sokin tien laidassa. Verta bussin kyljessä.
Laskettelumatka päättyi järkyttävään onnettomuuteen.