Köyhimpien maiden lapset ovat menettäneet jo lähes neljä kuukautta opetusta. Vauraissa maissa lapset ovat olleet poissa koulusta keskimäärin kuusi viikkoa.
YK:n alaisten järjestöjen mukaan koronapandemia on haitannut koulunkäyntiä ja oppimista eniten köyhimmissä maissa. Asia selviää lastenjärjestö Unicefin, kasvatus-, tiede- ja kulttuurijärjestö Unescon sekä Maailmanpankin uudesta raportista.
Suomen Unicefin asiasta julkaiseman tiedotteen mukaan köyhimpien maiden lapset ovat menettäneet jo lähes neljä kuukautta opetusta ja koulunkäyntiä. Korkeamman tulotason maissa lapset ovat sen sijaan olleet poissa koulusta keskimäärin kuusi viikkoa.
Tiedotteen mukaan koululaiset jäivät köyhimmissä maissa muita enemmän ilman etäopetusta, eikä heidän koulunkäyntinsä katkoksiin puututtu riittävästi. Raportin mukaan vain yksi viidestä matalan tulotason maista raportoi, että etäopiskelu laskettaisiin viralliseksi koulupäiväksi.
Edellä mainittujen ongelmien lisäksi koulujen avaamisten kerrotaan viivästyneen merkittävästi. Kouluissa ei myöskään oltu varauduttu riittävällä hygieniatasolla tai suojavarusteilla.
Raportissa arvioidaan, että koulujen avaaminen ja tukiopetuksen järjestäminen tulisi asettaa nyt etusijalle.
– Eriarvoisuuden kasvu oppimisessa ja koulunkäynnissä on vakava uhka, Suomen Unicefin tiedotteessa arvioidaan.
Tiedotteessa kerrotaan, että tilanne vaatii oikeita investointeja, joita ovat muun muassa koulutuksen rahoituksen suojaaminen, koulujen turvallinen avaaminen ja opettajien tukeminen. Lisäksi tulisi tehdä töitä sen eteen, että digitaalista kuilua saataisiin kavennettua.
Koulujärjestelmien koronatoimenpiteitä kartoittava selvitys tehtiin kesä- ja lokakuun välillä yhteensä 150 maassa.