Koronatestaus siivitti Terveystaloa, Olvi takoi ennätystuloksen ravintolarajoituksista huolimatta – lue kaikki vilkkaasta talouspäivästä

Torstai oli vilkas talouspäivä. Nesteen liikevaihto nousi huimasti, Metsä Group yli tuplasi liikevoittonsa ja Terveystalo kasvoi vahvasti toisena koronavuotena. Verkkokauppa.comin myynti sen sijaan jäi loppuvuonna odotuksia vaisummaksi ja HKScanin liikevoitto laski.

Terveystalon liikevaihto kasvoi vahvaa tahtia viime vuonna. Sekä loka-joulukuun että koko vuoden kasvuluvuksi tuli 17,1 prosenttia. Oikaistu liikevoitto nousi liki seitsemän prosenttia 42 miljoonaan euroon loppuvuonna. Koko vuonna liikevoittoa kertyi 141 miljoonaa.

Toimitusjohtaja Ville Ihon mukaan ennätysvilkas koronatestaus kompensoi loppuvuonna tarjonnan pullonkauloja ja osittain heikentynyttä kysyntää.

Yhtiö ennakoi, että terveyspalvelujen kysyntä pysyy tänä vuonna laaja-alaisena ja erittäin vahvana, koska hoidon tarve on patoutunut ja ihmisten kiinnostus terveyteen ja hyvinvointiin kasvaa.

Terveystalo uskoo digitaalisten palvelujen käytön jatkavan kasvuaan. Jo nyt digitaalisten asiakaskäyntien määrä on noussut miljoonaan vuodessa.

Nesteen liikevaihto yli 15 miljardin

Nesteen liikevaihto koheni viime vuonna roimasti. Liikevaihto nousi 15,1 miljardiin euroon toissa vuoden 11,8 miljardista eurosta.

Etenkin loppuvuosi oli Nesteelle kovan kasvun aikaa, sillä liikevaihto paisui noin viiteen miljardiin euroon kolmesta miljardista eurosta. Yhtiön mukaan syynä kasvuun oli myyntihintojen nousu.

Tuloskehitys oli kuitenkin tasaisempaa. Koko vuoden vertailukelpoinen liikevoitto laski 1,3 miljardiin euroon toissa vuoden 1,4 miljardista eurosta. Loka-joulukuussa vertailukelpoinen liikevoitto sen sijaan nousi 432 miljoonaan euroon vuoden takaisesta 380 miljoonasta eurosta.

– Nesteen vuosi 2021 päättyi erinomaiseen tulokseen kaikissa liiketoimintayksiköissä. Liiketoimintamme osoittautui erittäin kestokykyiseksi olosuhteissa, joita määrittivät koronapandemian jatkuminen, suunnitellut kunnossapitotyöt sekä korkeat raaka-aine- ja käyttöhyödykekustannukset, arvioi toimitusjohtaja Peter Vanacker tiedotteessa.

Markkina- ja myyntihintojen nousulla oli viime vuonna noin 6,6 miljardin euron positiivinen vaikutus Nesteen liikevaihtoon. Sen sijaan Porvoon jalostamon kaikkien aikojen suurin seisokki aiheutti myyntimäärien supistumisen, jolla oli liikevaihtoon noin 2,9 miljardin euron negatiivinen vaikutus.

– Uusiutuvat tuotteet -segmentin myyntimäärät ja myyntimarginaali paranivat useista suunnitelluista seisokeista huolimatta, Vanacker kertoo.

Neste on saanut viime vuosina valtaosan voitoistaan uusiutuvista tuotteista. Uusiutuvat tuotteet -yksikön tilikauden vertailukelpoinen liikevoitto oli runsaat 1,2 miljardia euroa. Pudotusta toissa vuodesta tuli noin 100 miljoonaa euroa.

Öljytuotteissa tilikauden vertailukelpoinen liikevoitto nousi viime vuonna 71 miljoonaan euroon 50 miljoonasta eurosta. Voitto tuli kuitenkin bensiinin ja dieselin kohoavien hintojen värittämältä viimeiseltä vuosineljännekseltä, jolloin vertailukelpoinen liiketulos oli 90 miljoonaa euroa.

Metsä Groupin tulos yli tuplaantui

Metsäkonserni Metsä Groupin vertailukelpoinen liiketulos nousi viime vuonna 914 miljoonaan euroon oltuaan edellisvuonna 368 miljoonaa. Loppuvuonna liikevoittoa kertyi 220 miljoonaa, kun edellisen vuoden loka-joulukuun tulos oli 94 miljoonaa.

Koko vuoden liikevaihto nousi reiluun kuuteen miljardiin, oltuaan vuonna 2020 hiukan yli viisi miljardia.

Pääjohtaja Ilkka Hämälä luonnehti tulosta erinomaiseksi.

– Tulosta tukivat neljännellä kvartaalilla vahvana säilynyt kartonkimarkkina ja Kiinassa uudelleen nousuun lähtenyt sellun hinta ja sellun käytön volyymi, Hämälä totesi.

Pandemian vaikutukset näkyivät sekä myönteisesti että kielteisesti. Talouden elvytystoimet aktivoivat rakentamista ja kasvattivat sahatavaran ja puuviilutuotteiden kysyntää. Kartonkiteollisuudessa kasvoi elintarvikepakkaaminen ja siirtymä muoveista kuituihin.

Pehmopapereissa kysyntä taas väheni, kun koronarajoitukset pienensivät käyttöä julkisissa tiloissa. Loppuvuonna energian raju kallistuminen rokotti Metsä Tissueta, Hämälä summasi.

Koronatoimet vaikuttavat erityisesti Metsä Tissuen näkymiin, mutta pehmopaperin kysynnän ennakoidaan kasvavan sitä mukaa kun rajoituksia puretaan. Tuotteiden hintoja nostetaan, jotta raaka-aineiden ja energian kallistuminen saadaan kompensoitua.

Metsä Group -konserniin kuuluva pörssiyhtiö Metsä Board kasvatti loppuvuoden liiketulostaan 91 miljoonaan euroon, kun se vuotta aiemmin oli reilut 64 miljoonaa. Koko vuoden osalta liiketulos nousi 387 miljoonaan, oltuaan 221 miljoonaa vuonna 2020.

Koronapandemia on kasvattanut verkkokauppaa ja kotona käytettyjen tuotteiden kulutusta, mikä on edistänyt Metsä Boardin kartonkien käyttöä.

Odotus on, että kartonkien kysyntä pysyy hyvänä päämarkkina-alueilla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Taivekartongin ja valkoisten kraftlainereiden keskihintojen ennakoidaan nousevan, mutta samalla kustannusinflaation odotetaan jatkuvan.

Metso Outotec kasvatti tulostaan ja tilauksiaan

Kaivosteknologiayhtiö Metso Outotecin loppuvuosi sujui kasvun merkeissä. Liikevoitto nousi 130 miljoonaan euroon oltuaan vuotta aiemmin 44 miljoonaa. Liikevaihto kasvoi 31 prosenttia ja oli liki 1,3 miljardia. Saatujen tilausten arvo oli 1,3 miljardia.

Koko vuoden tasolla tilausten arvo nousi 31 prosenttia 5,4 miljardiin, ja liikevaihto nousi yhdeksällä prosentilla 4,2 miljardiin. Liikevoitto oli 425 miljoonaa.

Toimitusjohtaja Pekka Vauramo totesi, että vuoden 2020 kesäkuussa toteutunut Metson ja Outotecin yhdistyminen on ollut menestys sekä kustannusten säästön että liikevaihdon kasvattamisen osalta.

– Vuoden 2022 alusta keskitymme kasvuun, sillä kaikki asiakastoimialamme tarjoavat merkittäviä mahdollisuuksia sekä orgaaniselle kasvulle että valikoiduille yritysostoille, Vauramo sanoi katsauksessaan.

Olvilla jo kuudes ennätysvuosi

Panimoyhtiö Olvin myynti, liikevaihto ja liikevoitto kasvoivat viime vuonna uuteen ennätykseen jo kuudetta vuotta peräkkäin.

Koko vuoden tasolla Olvi myi juomia yhteensä 854 miljoonaa litraa, 11,5 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Liikevoitto nousi 5,3 prosenttia 59,4 miljoonaan.

Toimitusjohtaja Lasse Ahon mukaan hyvän kehityksen mahdollistivat vahva markkina-asema vähittäiskaupassa, kehittyvät brändit, onnistuneet uutuudet sekä alkoholittomien tuotteiden myynnin kasvu.

Koronarajoitukset vaikuttivat kuluttajien käyttäytymiseen ja rajoittivat myyntiä ravintoloissa. Matkustusrajoitukset pitivät kotimarkkinoiden kulutuksen korkealla ja saivat kysynnän keskittymään vähittäiskauppaan. Kuuman kesän sesonkiaikana kysyntä kasvoi ajoittain niin suureksi, ettei Olvin toimituskyky pysynyt perässä.

Verkkokauppa.comin myynti vaisua

Verkkokauppa.comin loppuvuosi jäi edellisvuotta vaisummaksi. Liikevaihto laski neljä prosenttia vuodentakaiseen verrattuna, ja vertailukelpoinen liikevoitto pieneni 14 prosenttia 5,3 miljoonaan.

Toimitusjohtaja Panu Porkan mukaan loppuvuoden kampanjasesongin kysyntä jäi odotuksia vaisummaksi. Myös joulumyynti jäi odotuksista, kun koronan omikronvariantti sai asiakkaat välttelemään kivijalkakauppoja.

Yhtiö ennakoi, että koronapandemian vaikutukset alkavat tänä vuonna asteittain helpottaa. Komponenttipula ja rahtiliikenteen ruuhkautuminen vaikuttaa kuitenkin muun muassa näytönohjaimien saatavuuteen tämän vuoden aikana.

Energian kallistuminen ja Baltian heikko tulos järsivät HKScanin liikevoittoa

Elintarvikekonserni HKScanin vertailukelpoinen liikevoitto laski loka-joulukuussa 7,3 miljoonaan euroon oltuaan vuotta aiemmin 12,1 miljoonaa. Suomessa tulosta heikensi selvästi energian ja muiden hyödykkeiden hintojen nopea ja huomattava nousu, jota ei saatu siirrettyä hintoihin kesken sopimuskauden.

Koko viime vuoden vertailukelpoinen liikevoitto oli 14,5 miljoonaa oltuaan edellisvuonna 17 miljoonaa.

HKScan ennakoi, että konsernin vertailukelpoinen liiketulos paranee viime vuoteen verrattuna. Alkuvuoden liiketulos jää kuitenkin vertailukautta heikommaksi johtuen inflaatiosta sekä liha- ja viljamarkkinan merkittävästä epätasapainosta.

Toimitusjohtaja Tero Hemmilä totesi, että yhtiön tulosparannus ei tehdyistä toimista huolimatta ole vielä riittävä. Työ kannattavuuden parantamiseksi jatkuu siten tänäkin vuonna.

HKScanin markkina-alueet kehittyivät eri suuntiin. Ruotsissa vertailukelpoinen liiketulos on parantunut jo 15 neljännestä peräkkäin. Suomessa tulos heikkeni, mutta aterioiden ja ateriakomponenttien vähittäismyynti kehittyi hyvin. Taustalla on tuotteiden jalostusarvon nosto ja brändituotteiden myynnin kasvu. Uutta kasvua yhtiö hakee tuomalla syksyllä Suomen kauppoihin välipalatuotteita.

Baltiassa yhtiöllä meni heikommin. Hemmilän mukaan koko vuoden tuloskehitys Baltian maissa oli merkittävä tekijä siinä, että konsernin tulos jäi tavoitteista. Taustalla on sekä sianlihan ylituotanto Euroopassa että rehun ja energian voimakas kallistuminen.

– Euroopan sianlihan ylituotanto on painanut markkinahintoja voimakkaasti ja laskenut samalla liiketoiminnassamme tuotantoeläimiin sitoutuneen pääoman arvoa. Samanaikaisesti tapahtunut rehujen ja energian hintojen nopea ja huomattava nousu on ollut hyvin poikkeuksellista, Hemmilä sanoi.

Tanskassa ongelmia aiheutti lintuinfluenssatilanne, jonka takia vientiä EU:n ulkopuolelle on rajoitettu.

Lue myös:

    Uusimmat