Nordean voitto loikkasi, Tallinkilla ja Viking Linellä parannusta

Useat suuret yritykset julkaisevat torstaina alkuvuoden tuloksiaan. MTV Uutiset seurasi tulospäivän uutisia tässä artikkelissa.

Tallinkilla ja Viking Linella parannusta viime vuoden alkuun nähden

Tallinkin ja Viking Linen tuloksissa alkaa näkyä parannusta hankalien aikojen jälkeen.

Laivakonserni Tallinkin liiketulos oli tammi-maaliskuussa 1,9 miljoonaa euroa. Viime vuonna vastaavana ajankohtana tuli 34,6 miljoonaa euroa tappiota.

Konsernin ensimmäisen neljänneksen liikevaihto oli 171,2 miljoonaa euroa, kun vuosi sitten liikevaihto oli 106,1 miljoonaa euroa.

Laivakonserni Viking Linen liiketulos jäi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 0,9 miljoonaa euroa tappiolliseksi. Tappio oli huomattavasti pienempi kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, jolloin liiketulos oli 18,1 miljoonaa euroa tappiollinen.

Viking Linen toimitusjohtaja Jan Hanses sanoi tiedotteessa, että yhtiön matkustaja- ja rahtimäärät ovat nousseet tavoitetasoille ja myös suunniteltu hintataso on saavutettu.

Finnair täpärästi voitollinen

Finnairin alkuvuoden tulos ylsi niukasti voitolliseksi, vaikka ensimmäinen neljännes on yleensä kausiluonteisesti tappiollinen. Yhtiön vertailukelpoinen liiketulos oli tammi-maaliskuussa 0,9 miljoonaa euroa voitollinen, kun se vuosi sitten oli 132,9 miljoonaa tappiollinen.

Liikevaihto kasvoi lähes 74 prosenttia 694,7 miljoonaan euroon.

Toimitusjohtaja Topi Manner sanoo tiedotteessa, että tulos kertoo vahvasta kysynnästä. Hänen mukaansa Finnairin tie tervehtymiseen pandemia-ajan kriisivaiheen jälkeen on kuitenkin pitkä.

Vaalit tukivat Postin tulosta, lakko painoi

Eduskuntavaalit tukivat osaltaan Postin toimintaa alkuvuonna. Toisaalta tulosta painoi kuljetusalan lakko, joka vaikutti erityisesti verkkokauppa-alaan.

Postin liikevaihto nousi maltillisesti vajaaseen 400 miljoonaan euroon tammi–maaliskuussa. Oikaistu liikevoitto kasvoi 9,6 miljoonaan euroon, kun vuotta aiemmin se oli 6,6 miljoonaa euroa.

Postin mukaan kirjeiden määrää kasvattivat julkisen sektorin eduskuntavaalien vuoksi lähettämät kirjeet. Toimitusjohtaja Turkka Kuusisto sanoo osavuosikatsauksessa, että vaaliposti osaltaan paransi kannattavuutta ensimmäisellä neljänneksellä.

Fiskarsin myynti laski

Designtuoteyhtiö Fiskarsin myynti jatkoi laskuaan alkuvuonna. Yhtiön liikevaihto laski ensimmäisellä neljänneksellä yli 13 prosenttia viime vuodesta 274,9 miljoonaan euroon.

Vertailukelpoinen liikevoitto puolestaan putosi 31,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 51,8 miljoonasta.

Toimitusjohtaja Nathalie Ahlströmin mukaan jo vuoden 2022 viimeistä neljännestä rasittaneet alhainen kuluttajien luottamus ja jälleenmyyjien korkeat varastotasot jatkuivat alkuvuonna ja näkyivät liikevaihdon laskussa. Hän oli kuitenkin tyytyväinen liikevoiton määrään, kun otetaan huomioon myyntivolyymien merkittävä lasku.

– Olemme keskittyneet heikommassa kysyntäympäristössä liikevoiton ja rahavirran turvaamiseen, ja olen hyvin tyytyväinen siihen, miten tässä onnistuimme, Ahlström sanoi tiedotteessa.

Yhtiö on pyrkinyt reagoimaan muuttuneeseen suhdannetilanteeseen säästökuurilla. Tammikuussa Fiskars ilmoitti toimista, joilla on tarkoitus päästä noin 30 miljoonan euroon säästöihin vuositasolla.

Fiskarsin myynti laski tammi-maaliskuussa etenkin Yhdysvalloissa, jossa liikevaihto putosi 21 prosenttia jälleenmyyjien korkeiden varastotasojen vaikuttaessa edelleen tilausmääriin. Yhtiön mukaan puutarhakauden alun toimitukset Yhdysvalloissa olivat selvästi pienemmät kuin vuosi sitten.

Kiinassa liikevaihto sen sijaan kasvoi 14 prosenttia kysynnän piristyttyä vuosineljänneksen loppua kohden.

Verkkokaupan myynti kasvoi 12 prosenttia. Fiskarsin mukaan se osoittaa, että strateginen keskittyminen suoraan kuluttajamyyntiin tuottaa tuloksia.

Fiskars pitää vuoden 2023 tulosohjeistuksensa ennallaan. Vertailukelpoisen liikevoiton odotetaan olevan hieman alle viime vuoden tason.

Fiskarsin brändejä ovat Fiskarsin ohella muun muassa Iittala, Arabia ja Hackman.

Cargotec lähes tuplasi tuloksensa

Lastin- ja kuormankäsittelyratkaisuja tarjoava Cargotec lähes tuplasi vertailukelpoisen liikevoittonsa tammi-maaliskuussa 112 miljoonaan euroon. Kasvua vuoden takaisesta kertyi 85 prosenttia ja liikevoittoprosentiksi tuli 10,5.

Liikevaihto koheni neljänneksellä 1,07 miljardiin, joskin saatujen tilauksien määrä laski seitsemällä prosentilla 1,06 miljardiin.

Toimitusjohtaja Casimir Lindholmin mukaan tilausten laskusta huolimatta kysyntä on säilynyt hyvällä tasolla. Yhtiö pitää näkymänsä ennallaan ja arvioi, että tämän vuoden vertailukelpoinen liikevoitto paranee viime vuoteen verrattuna.

Kuluttajien nuukailu tuntui Verkkokauppa.comin tuloksessa

Verkkokauppa.comin liikevaihto laski reilut kaksi prosenttia 122 miljoonaan tammi–maaliskuussa, kun kuluttajien into tehdä kestotavarahankintoja pysyi hyvin niukkana. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 1,4 miljoonaa euroa, prosenteissa mitattuna 1,1.

Kuluttajamyynti laski 4,4 prosenttia ja yritysmyynti 5,1 prosenttia vuoden takaisesta. Kuluttajakaupan osuus Verkkokaupan myynnistä oli noin kaksi kolmannesta.

Toimitusjohtaja Panu Porkka totesi, että alkuvuoden ja kevään aikana kuluttajien ostoaikeet ovat lisääntyneet hiukan.

Yhtiö jatkaa tulosparannusohjelmaansa ja sai maaliskuussa päätökseen muutosneuvottelut, joiden päätteeksi henkilöstömäärä vähenee 75 ihmisellä.

Tulevista näkymistä yhtiö toteaa, että maailmantilanteen epävarmuus vaikuttaa Verkkokauppa.comin tulokseen. Yhtiössä uskotaan kuitenkin, että se pystyy hyödyntämään kaupan siirtymistä verkkoon ja kasvattamaan markkina-asemaansa. Asiakkaiden siirtyminen tekemään ostoksensa yhä enemmän netin kautta on Verkkokauppa.comin arvion mukaan pysyvä ilmiö.

Nordean liikevoitto ja korkokate kohosivat kolmanneksella viime vuodesta

Pohjoismaisen pankkijätti Nordean liikevoitto ja korkokate kasvoivat vuoden takaiseen verrattuna kolmanneksella. Liikevoittoon tuli 34 prosentin kasvu liki 1,5 miljardiin euroon, vaikka Ruotsin ja Norjan kruunut heikkenivät merkittävästi.

Tuotot kasvoivat liki viidenneksen korkokatteen nousun ansiosta. Korkokate kasvoi 35 prosenttia ja ylsi lähes 1,8 miljardiin euroon.

Talouden hidastuminen näkyi palkkiotuotoissa, jotka vähenivät kahdeksan prosenttia pääomamarkkinoiden vaisun aktiviteetin ja säästämisen supistumisen vuoksi.

Asuntoluotoissa kasvu hidastui kaikissa Pohjoismaissa, mutta luottojen volyymi ei silti laskenut. Yritysten luotoissa nähtiin viiden prosentin kasvu.

Nordean mukaan luottosalkun laatu pysyi vahvana ja nettomääräisiä luottotappioita kertyi 19 miljoonan euron edestä. Nordea pitää näkymänsä ennallaan ja odottaa oman pääoman tuoton pysyvän yli 13 prosentissa tänä vuonna.

Konsernijohtaja Frank Vang-Jensen kiitteli vankkaa tulosta mutta totesi, että kiihtynyt inflaatio vaikuttaa pankin asiakkaisiin, yhteiskuntaan ja pankkiin itseensä kasvattaen liiketoimintaan kohdistuvia kulupaineita. Nordea on kuitenkin pystynyt kasvattamaan tuottojaan kuluja nopeammin.

Nordean asiakkaat ovat Vang-Jensenin mukaan yleisesti ottaen taloudellisesti hyvässä kunnossa.

– Makrotaloudellinen epävarmuus on kuitenkin edelleen suurta, ja odotamme olosuhteiden pysyvän haasteellisina myös tulevina neljänneksinä, kun kasvu ja kulutus hidastuvat, rahoitusolosuhteet kiristyvät, inflaatio jatkuu nopeana ja korot säilyvät korkealla tasolla, hän sanoi tiedotteessa.

Lue myös:

    Uusimmat