Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on näkynyt Suomen Mielenterveys ry:n kriisipuhelimen soittomäärissä.
Katso yllä oleva video: Ahdistaako koronavirusepidemia ja miten pärjäät karanteenissa? Näin pidät huolta itsestäsi kriisin keskellä.
Tammi-huhtikuun aikana kriisipuhelimeen tuli yhdistyksen mukaan lähes 83 000 soittoyritystä, mikä on noin 46 prosenttia enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan.
Yhteensä yli 27 500 soittoon pystyttiin vastaamaan, mikä on 10 000 soittoa enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2019.
– Koronakriisin myötä kriisityöntekijöiden työaikaa on siirretty vastaanotoista Kriisipuhelimeen ja vapaaehtoiset ovat lisänneet päivystystuntiensa määrää. Tämän avulla yhä useampi soittaja saa tarvitsemansa keskusteluavun, sanoi kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter tiedotteessa.
Yleisin soiton syy maaliskuun lopussa oli koronaan liittyvä huoli. Huhtikuun soitoissa korostuivat henkinen paha olo, etenkin ahdistuneisuus, sekä ihmissuhteisiin liittyvät ongelmat. Myös itsetuhoisten yhteydenottojen määrä kasvoi maalis-huhtikuussa.
– Aluksi koronaan liittyvissä soitoissa korostui pelko omasta tai läheisen sairastumisesta. Myöhemmin on näkynyt yhä enemmän koronatilanteen vaikutukset esimerkiksi työhön ja lähisuhteisiin. Korona vaikuttaa monen pahan olon taustalla. Moni soittajista kokee myös syvää yksinäisyyttä. Moni kuvailee, kuinka korona ja sen tuoma huoli täyttää pään ja vie hallinnan tunteen, Winter kertoi.
Kriisipuhelin palvelee suomeksi ympäri vuorokauden. Keskusteluapua saa myös ruotsiksi ja arabiaksi. Arabiankielisen linjan soittomäärätkin olivat alkuvuonna kasvussa. Tammi-huhtikuussa yhteydenottoyrityksiä tuli lähes 400, kun koko viime vuonna niitä tuli 667.