Kovaa puhetta Lewis Hamiltonista – uran pelätään päättyvän etuajassa: "Hämmentynyt ja epätoivoinen"

10.15260674gn
Lewis Hamiltonin alkukausi Ferrarilla on ollut vaikeuksien sävyttämä./All Over Press
Julkaistu 29.04.2025 21:21
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kun Lewis Hamilton päätti reilu vuosi sitten vaihtaa Mercedeksen täksi kaudeksi Ferrariin, kyseessä oli monien silmin todellinen unelmasiirto. Viiden ensimmäisen kisan aikana todellisuus on kuitenkin lyönyt vasten kasvoja.

1. helmikuuta 2024 tärähti kaikki yllättänyt uutinen, joka ei jättänyt ketään kylmäksi: seitsenkertainen maailmanmestari Hamilton siirtyy Ferrarille.

Siirtouutinen sykähdytti, sillä Hamilton on F1-historian menestyksekkäin kuljettaja ja Ferrari sen maineikkain talli. 

Lisäksi Hamilton ajoi 12 viime vuotta Mercedeksellä ja jo ennen tätä kuusi vuotta saksalaisvalmistajan moottoreilla McLarenilla, joka oli Hamiltonin kolme ensimmäistä F1-kautta (2007–2009) käytännössä yhtä kuin Mercedeksen tehdastiimi.

Ne, joilla odotukset Hamiltonin ja Ferrarin yhteistyölle olivat huipussaan, ovat joutuneet ruuvaamaan niitä alkukaudesta useammankin napsun alaspäin. Hamilton voitti toki kauden toisena GP-viikonloppuna Kiinassa sprintin, mutta muuten säkenöinnistä ei ole ollut tietoakaan.

Edellisenä GP-viikonloppuna Saudi-Arabiassa nähtiin ja kuultiin jopa tuskastunut brittitähti, joka kuvaili seitsemänteen sijaan päättynyttä  kisaansa "kamalaksi".

– Tästä päivästä ei ole mitään hyvää mukaan otettavaksi. Se oli kamalaa, ei lainkaan nautinnollista. Luistelin vain ympäriinsä. Tilanne on aika paha, Hamilton sanoi BBC:n mukaan.

– Minun on vaikea tuntea autoa. Siihen ei ole mitään erityistä syytä, asiaa, josta voisin sanoa, että "tästä on kyse". 

Hamiltonilta kysyttiin myös, miksi kaikki muu kuin Kiinan sprintti on ollut niin vaikeaa. Vastaus oli kuvaava.

– Minulla ei ole vastausta.

Suurimpia muutoksia Mercedekseltä Ferrarille hypätessä on ollut moottorin vaihtuminen. Hamiltonin mukaan Ferrarin moottori vaatii moottorijarrutusta ja Mercedeksellä niin ei kuulemma tarvinnut tehdä koskaan. Myös jarrut ovat vaihtuneet Carbon Industriesistä Bremboon.

Viiden GP-viikonlopun jälkeen Hamilton on sarjassa seitsemäntenä 31 pisteellään. Tallikaveri Charles Leclercin sijoitus on viides 47 pisteellä. Heidän väliinsä mahtuu Hamiltonin Mercedeksellä korvannut 18-vuotias Kimi Antonelli 38 pisteellään.

Saksalaisella Sport 1:llä käydään viikonloppuna ajettavan Miamin GP:n alla kovaa keskustelua Hamiltonin tilanteesta. 40-vuotiaan britin sanotaan jopa ajavan tulevaisuudestaan.

– Jossain vaiheessa oheistuotemyynnillä ei ole enää väliä, kun menestys puuttuu. Silloin Ferrari kysyy Hamiltonilta, haluaisiko hän lopettaa – erityisesti, koska Maranellossa tiedetään, että Max Verstappen saattaa olla markkinoilla, entinen F1-kuski Marc Surer sanoo.

Myös toinen ex-kuski Ralf Schumacher vihjaa, ettei Hamilton välttämättä ajaisi Ferrari-sopimustaan loppuun. Sky Sportsin mukaan Hamiltoin sopimus on voimassa ainakin vielä ensi kauden.

 – Lewis vaikuttaa olevan hämmentynyt ja epätoivoinen sekä sanoissaan että kehonkieleltään. Tiedän omasta kokemuksestani, että jossain kohtaa käy niin, että aamulla herätessään tajuaa, ettei jatkamisessa ole enää järkeä. Kukaan ei halua olla oman tiiminsä menestyksen tiellä. Toivon, että Lewis pystyisi kääntämään tilanteen ympäri, mutta pelkään hänen ripustavan kypäränsä naulaan ennen sopimuksen umpeutumista.

Vuodet 2006–2023 Red Bullin kakkostallia johtanut Franz Tost sanoo Hamiltonin olevan kovassa paikassa, kun rinnalla ajaa Leclercin kaltainen lahjakkuus.

– Leclerc tuntee tiimin, ja ikäero toimii hänen hyväkseen. Jos Hamilton voittaa tämän kaksintaistelun, Leclerc menettää osan maineestaan. Näin ollen hänen (Leclercin) täytyy voittaa ja tehdä kaikkensa sen eteen.

– Hamiltonin esimerkki näyttää, miten monimutkaista F1:stä on tullut, erityisesti siksi, että kaikki on kiinni siitä, että sadasosa voi muuttaa kaiken.

Red Bullin neuvonantaja Helmut Marko on ainakin Sureriin ja Schumacheriin nähden päinvastaista mieltä. Hän uskoo vakaasti Hamiltonin olevan mukana vielä ensi kaudellakin.

– Hän kyllä näyttää epätoivoiselta, mutta uskon hänen odottavan vuoden 2026 autoa ja toivovan, ettei Ferrari ainoastaan osu jättipottiin autonsa kanssa vaan myös tekee siitä sellaisen, että se sopii hänelle paremmin.

Tuoreimmat aiheesta

F1