Kuinka kovaa Nascar-auto kulkisi, jos sen ei tarvitsisi kiertää ympyrää? Tässä leuat loksauttava vastaus

Nascar-auton todellinen huippunopeus jättää monet maailman nopeimmista tuotantoautoista varjoonsa.

Pääkuvan video

Tältä näyttää historian ensimmäinen Nascar-Mustang

Yhdysvaltalainen Brad Keselowski on yksi tämän hetken kuumimmista Nascar-nimistä. Keselowskin kilpaillessa (ja voittaessa) Las Vegasissa toissa viikonloppuna, oli hänen isänsä Bob Keselowski Bonnevillen suola-aavikolla niin ikään Nascar-auton ohjaimissa.

Vanhemman Keselowskin tavoitteena oli ottaa Nascar-autosta kaikki irti ja huitaista tutkaan mahdollisimman kovat huiput. Tyypillisesti Nascarissa ajetaan ovaalinmuotoista rataa, mikä ei tarjoa mahdollisuutta auton todellisen huippunopeuden selvittämiseen – toisin kuin kymmenien kilometrien mittaisia ja täysin esteettömiä baanoja tarjoava suolatasanko. 

Daytonan ja Talladegan radoilla autojen huippunopeus on rajoitettu turvallisuussyistä noin 320 kilometriin tunnissa. Kovimmat kisanopeudet mitataan yleensä Michigan International Speedwayllä sekä California Speedwayllä, joissa kummassakin autot saattavat kiitää lähes 340 km/h.

Bonnevillessä tavoitteeksi asetettiin kuitenkin 270 mailia eli noin 435 kilometriä tunnissa, mihin lopulta myös päästiin. Nascar-vireisen Dodge Chargerin huippunopeudeksi kirjattiin nimittäin huimat 437,48 kilometriä tunnissa. Auton aerodynamiikkaan oli tehty pieniä muokkauksia, joilla varmistettiin, että se pysyi tontissa koko ajon ajan.

Keselowskit ovat varsinainen racing-perhe, sillä Bob-isän kaverina oli Bradin isoveli Brian, joka hänkin on luonut uraa kilpa-auton ratissa.

Lue myös:

    Uusimmat