Kuka sanoi, ettei sähköauton ratissa voi pitää hauskaa? No ei ainakaan Renault.
Renault esitteli retrovaikutteisen uuden 5-mallin jo viime vuonna, ja nyt historiaa hyödynnetään siitä rajuksi viritetyllä konseptiautolla, Renault R5 Turbo 3E:llä.
Putkirunkoinen auto on suunniteltu kilpakäyttöön, etenkin driftaukseen. Lajissa ajetaan laajassa sivuluisussa ja niin lujaa kuin vain mahdollista.
Renault julkisti helmikuussa uuden strategiansa nimellä Renaulution, ja R5 Turbo 3E on yksi tuon vallankumouksen hedelmistä. Juhlamallikin auto on, sillä tänä vuonna Renault 5 täytti 50 vuotta.
Lue myös: Tässäkö Euroopan suosituimman sähköauton edullinen korvaaja? Renault R5:n hinnan on arvioitu jäävän alle 25 000 euroon
Hillitön spoileri
R5 Turbo 3E:ssä on jättimäinen pitoa parantava takasiipi, ja sisätiloissa drifting-autossa tärkeä käsijarrun kahva loistaa keltaisena ja korostetun ylhäällä. Etupyörät kääntyvät jopa 50 asteen kulmaan.
Vaikka mallinimessä on sana turbo, kyseessä on sähköauto. Esikuvina ovat Renault 5 Turbo ja Turbo 2. Konseptiauton mallinimessä E-kirjain juoruaa auton sähköisyydestä.
Autossa on kaksi sähkömoottoria takana, ja kumpikin antaa voimaa omalle pyörälleen. Moottorien teho on 280 kilowattia eli 370 hevosvoimaa. Vääntöä on peräti 700 newtonmetriä.
Muodossa on paljon menneen muistelua, mutta itse kori on hiilikuitua. Putkirungon lisäksi autossa on FIA:n hyväksymä turvakehikko.
Nollasta sataan auto kiihtyy 3,5 sekunnissa ja huippua luvataan 200 kilometriä tunnissa. Ajoakun energiasisältö on 42 kilowattituntia.