Sekä punapukuisella joulupukilla että hänen porollaan on yllättävän paljon tekemistä mainostoimistojen kanssa.
Petteri Punakuono lienee joulupukin poroista tunnetuin. Onhan sillä oma laulukin! Mutta tiesitkö, että Petteri on mainostoimiston tuote? Myös punanuttuisen joulupukin ulkomuoto on mainoskampanjan tuotosta.
Lue myös: Vielä 1990-luvulla lapsille jaettiin koulusta "joulupussukka" – muistatko sisällön?
Kuka keksi Petterin?
Petteri Punakuonon keksi yhdysvaltalainen mainosmies, kertoo Liisa Väisänen teoksessaan Symbolien joulu (SKS Kirjat, 2024).
Vuonna 1939 Robert L. May sai tehtäväkseen keksiä jouluisen tarinan tavaratalon asiakkaille. Tarinassa piti esiintyä eläin.
– Hänen tyttärensä oli tuolloin kovin innostunut peuroista ja halusi jatkuvasti käydä katsomassa niitä eläintarhassa. Niinpä May kirjoitti porosta, jolle muut porot nauroivat, koska sillä oli loistavan punainen nenä, Väisänen kirjoittaa.
Vuonna 1949 tarinan pohjalta kirjoitettiin joululaulu, jonka suomalaiset tuntevat nimellä Petteri Punakuono.
Punanuttuinen joulupukki on mainoskampanjan tuotosta
Taivaalla lentämistä ovat joulupukin lisäksi harrastaneet esimerkiksi hänen esikuvansa Pyhä Nikolaus sekä Odin, jolla tosin oli ratsunaan kahdeksanjalkainen Sleipnir.
– Porot symboloivat jouluyön magiikkaa. Silloin voi tapahtua mitä tahansa, Väisänen kuvaa.
Lue myös: Joulupukin reen vakuuttaminen olisi todella kallista – kuskin ikä ja polttoaine nostaisivat maksun tähtitieteellisiin lukemiin
Euroopassa joulu keskittyi Väisäsen mukaan pitkään Jeesus-lapsen ympärille, vaikka lahjoja tuovia hahmoja on tunnettu historiassa useita. Joulupukin englanninkielinen nimi Santa Claus viittaa piispa Pyhään Nikolaukseen. Häntä mukaillen englanninkieliseksi nimeksi muodostui Santa Claus.
Vaikka Suomessa nuuttipukki kolkutteli perinteen mukaan ovia loppuvuonna, varsinaiseen joulupukkiin saatiin tutustua vasta 1900-luvulla. Yhteistä hahmoilla kuitenkin oli hiippalakki ja pitkä, valkea parta.
1800-luvulla pukki pukeutui edelleen vihreään, siniseen tai vaikkapa keltaiseen nuttuun. Punapukuiseksi joulupukki muuttui limupullovaikutuksen ansiosta: muutos oli osa Coca-Colan mainoskampanjaa vuonna 1931.
– Sen suunnittelijan Haddon Sundblomin ajatuksena oli suunnata Coca-Colan myyntiä kuumiin maihin, joihin pohjoisesta tuleva joulupukki tuo juoman muodossa raikkautta ja viileyttä, kuvaa Väisänen teoksessaan.
Miksi Suomi-pukki ei tule piipusta?
Yhdysvalloissa joulupukki livahtaa savupiipusta, mutta Suomessa hänet kutsutaan sisään ja hänelle lauletaan. Väisänen kertoi Huomenta Suomessa, että perinteet vaihtelevat – myös Pyhä Nikolaus jakoi lahjoja konkreettisesti, joten pakettien antaminen sopii joulupukillekin. Traditioista osa on omaksuttu Suomeen, toisia ei.
– Ne on jostain syystä valittu toisin, Väisänen kuvasi Huomenta Suomessa. Katso koko haastattelu yllä olevalta videolta.
Lue myös:
Tällainen oli entisaikojen joulupukki – "Piiska-Paavon" vierailua harva lapsi odotti
Saako lapselle valehdella joulupukista? Lastenpsykologi vastaa: "On helpompi vahvistaa lapsen epäilyt kuin..."
Katso myös: Miksi jouluna on joulusauna, entä miltä joulukuusen kantaminen sisään näytti 1960-luvulla?
8:12
Lähde: Liisa Väisänen: Symbolien joulu (SKS Kirjat, 2024)