Pyöräilijoiden ja bussien väliset vaaratilanteet ovat valitettavan yleisiä liikenteessä. Pääkaupunkiseudulla läheltä piti -tapauksia todistetaan jatkuvasti.
Helsingin bussiliikenne Oy:n kuljettajat törmäävät päivittäin uhkaaviin vaaratilanteisiin pyöräilijoiden kanssa.
– Meillä on liikenteessä arkipäivisin yli 300 autoa ja päivittäin sattuu tilanteita, joissa pyöräilijä yllättää linja-auton tai linja-auto yllättää pyöräilijän, kertoo yhtiön liikennejohtaja Mika Seppänen kertoo.
Seppäsen mukaan tapauksia ei kirjata ylös, mutta tilanne on kaikkien kuljettajien tiedossa.
– Varsinaisia tilastoja asiasta ei ole, mutta kyllä se kuljettajien taukotilassa ja ruokalassa koko ajan puhuttaa. Etenkin näin kesäisin, kun pyöriä on paljon liikenteessä, Seppänen sanoo.
Liikkumatilaa niukasti
Myös muualla pääkaupunkiseudulla liikennöivän Nobinan mukaan bussinkuljettajat joutuvat viikoittain vaaratilanteisiin pyöräilijoiden kanssa.
– Kun tiheästi liikennöidystä kaupunkialueesta puhutaan, niin kyllähän niitä viikoittain sattuu. Valitettavasti, sanoo Nobinan liikennejohtaja Mårten Winqvist.
Winqvist arvioi, että vaaratilanteet aiheutuvat pääasiassa teiden kapeuden ja ruuhkaisuuden vuoksi. Liikkumavaraa on niukasti.
– Infra on rakennettu suhteellisen ahtaaksi. Isoilla linja-autoilla liikutaan samoilla kaistoilla polkupyöräilijoiden kanssa, kun ei ole erikseen pyöräteitä.
– Ongelma tulee siitä, että samalla kapealla kaistalla kulkee eri ajonouvoja eri nopeuksilla. Esimerkiksi linja-autolla on vaikea arvioida, mahtuuko ohittamaan pyöräilijän vai ei. Näistä suurimmat läheltä piti -tilanteet aiheutuvat, Winqvist sanoo.
Helsingin bussiliikenteen Seppänen on samoilla linjoilla. Ahtaus ja kokoerot ovat vaaratilanteiden taustalla. Ongelma korostuu hänen mukaansa kantakaupungin alueella.
– Eihän siinä ole mitään järkeä, että kaupunkiliikenteen pienin ja kevyin, kahdella pyörällä kulkeva härveli ja se suurin, ehkä jopa kolmella akselilla varustettu 15-metrinen linja-auto kulkevat samalla kaistalla. Riski on olemassa aina, kun kokoero on iso ja toisella on rajoitettu näkyvyys.
Huomioi tämä vaaran paikka
Helsingin bussiliikenne Oy:n liikennejohtaja Seppänen antaa esimerkkitilanteen, jossa sekä bussinkuljettajan että pyöräilijän on syytä valpastaa astinsa.
Se koskee risteysaluetta, jossa linja-auto on kääntymässä oikealle ja pyöräilijä ajaa takaa etuajo-oikeutettuna.
– Nämä ovat erittäin pahoja hetkiä, koska linja-auto ei todellakaan välttämättä näe peilistä, että joku on tulossa. Linja-auto joutuu tulemaan hitaasti risteykseen ja varmistamaan, että ketään ei tule. Tämän jälkeen se lähtee kääntymään oikealle.
– Siinä vaiheessahan linja-autonkuljettaja joutuu katsomaan myös vasemmalla olevaa peräylitystä, ettei auto osu rinnakkaiseen autoon, ja katsomaan myös vasenta nurkkaa, ettei se osu liikennevaloon.
– Kääntyminen on hidasta. Jos siinä sitten polkupyöräilijä tulee omalla oikeudella riseysalueelle, käy helposti niin, että kuljettaja ei huomaa pyöräilijää. Pyöräilijä tulee niin nopeasti eteen, että se aiheuttaa täydellisen yllätyksen.
"Vastuuta ja pelisilmää"
Nobinan liikennejohtaja Winqvist puolestaan muistuttaa, että omien etujen maksimoinnilla ei ole liikenteessä hyviä seurauksia. Hän peräänkuuluttaa vastuuta ja pelisilmää.
– Kyllä suurta varovaisuutta pitää noudattaa niin linja-auton ratin takana kuin pyörän tangossakin. Yhteispelillä siellä pitäisi pyrkiä pärjäämään. Etenkin kaupunkiolosuhteissa pitäisi huomioda toinen toisensa. Turha omista oikeuksista jääräpäisesti kiinni pitäminen puolin ja toisin yleensä aiheuttaa vaaratilanteita. Sopu, pelisilmä ja varovaisuus auttavat liikenteessä kaikkia.
Seppänen antaa muutaman vinkin, jolla pyöräilijät voivat parantaa turvallisuuttaan ahtaassa ja ruuhkaisessa liikenteessä.
– Varmistu siitä, että olet tullut huomatuksi. Se on sanonta, joka etenkin mopoilijoille ja moottoripyöräilijoille kerrotaan autokoulussa. Tietysti apua on myös värikkäästä pukeutumisesta ja rauhallisesta liikehdinnästä. Turha riskeeraminen kannattaa jättää ison auton läheisyydessä pois.