Kuluttajaliiton Finnairille osoittamassa avoimessa kirjeessä käy ilmi, että lentoyhtiöstä on tehty useita valituksia Kuluttajariitalautakuntaan.
Tyytymättömyys Finnairiin liittyy lentoyhtiön tapaan maksaa vakiokorvauksia matkustajilleen lentojen viivästyessä ja peruuntuessa. Kuluttajaliiton kirjeen mukaan Finnair ei ole maksanut kuluttajille asetuksen mukaista korvausta kokonaan, tarjonnut pienempää korvausta tai pyrkinyt maksamaan korvauksen lahjakortilla.
Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan lennon viivästymisestä voi vaatia korvausta lentoyhtiöltä, mikäli matkustaja saapuu perille aikataulusta vähintään kolme tuntia myöhässä. Korvauksen määrä riippuu muun muassa lennon pituudesta.
Kuluttaja-asiamies on vienyt Finnairin markkinaoikeuteen lentoyhtiön korvausongelmien vuoksi.
– Te ette ole kaikissa tapauksissa valmiita turvaamaan matkustajien laillisia oikeuksia, vaan pyritte saamaan heidät luopumaan niistä ainakin osittain, kirjeessä todetaan.
Kuluttajariitalautakunnan tekemän lisäselvityksen mukaan Finnairia koskevien valitusten määrä on kasvanut yli 70 prosentilla vuodesta 2015 vuoteen 2016.
7:04