Viime vuonna Suomen lentokenttien kautta kulkeneiden määrä jäi neljännekseen edellisvuodesta, ja alati muuttuva epidemiatilanne on aiheuttanut lukuisia lentojen peruuntumisia.
Moni kuluttaja on koronavuonna ollut tilanteessa, jossa oma lento on peruuntunut lentoyhtiön toimesta. Tällöin kuluttajalla on oikeus saada rahansa takaisin, vaikka lentoyhtiö tarjoaisi vaihtoehdoksi esimerkiksi lahjakorttia tai lennon siirtämistä toiseen ajankohtaan.
– Kuluttajan ei ole pakko näihin vaihtoehtoihin suostua. Hänellä on aina oikeus saada sen lentolipun hinnan palautus nimenomaisesti rahana, kertoo erityisasiantuntija Annina Huolman Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.
Viime vuonna 2 600 yhteydenottoa
Matkustamiseen liittyvät yhteydenotot kuluttajaneuvonnassa ovat selvästi lisääntyneet. Varsinkin lentoihin liittyviä yhteydenottoja on tullut huomattavasti aiempaa enemmän.
– Viime vuonna saimme noin 2 600 yhteydenottoa, kun aiempana vuonna 2019 lukumäärä oli noin 1 800 yhteydenottoa. Kyllä selvästi on näkynyt tämä koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne lisääntyneinä yhteydenottoina meidän kuluttajaneuvontaan.
Lue myös: Kun briteissä rajoituksia höllennettiin, ihmiset ryntäsivät ulos – "Uskon, että tämä johtaa uuteen sulkuun, mutta en välitä"
Välittäjäsivustot aiheuttaneet ongelmia
Yksi suurimpia syitä yhteydenottoihin on se, että kuluttaja ei ole saanut rahojaan takaisin tai niiden palauttamisessa on ainakin pitkä viive.
– Lisäksi kuluttajalla on haasteita saada rahojaan takaisin tilanteissa, joissa lentolippu on ostettu esimerkiski tällaisen välittäjäsivuston kautta.
Tällöin ongelmaksi on muodustunut se, että kumpikaan osapuoli, välittäjä tai lentoyhtiö, ei ole ottanut vastuuta rahojen palautuksesta.
Katso yllä olevalta videolta koko haastattelu.