Ihan aitoa polttomoottoriautoa testannut espoolaismies kertoo MTV Uutisille, mikä motivoi häntä kirjoittamaan hyvin poikkeuksellisen koeajoraportin.
Julkaisimme eilen espoolaisen Lasse Laurilan tekstin polttomoottoriauton koeajosta. Sen tarkoituksena oli kuvastaa sitä, miten eri tavoin perinteisistä polttomoottoriautoista ja sähköautoista kirjoitetaan.
Laurilan kirjoituksessa polttomoottoriauto esitettiin uutena ja erilaisena keksintönä. Hän kiinnitti kirjoituksessaan huomiota sellaisiin kliseisiin, joita sähköautojen koeajoissa yleensä nostetaan esiin jopa tarpeettoman korostetusti.
– Satuin lukemaan tiivistelmän koeajosta, jossa sähköautoa testattiin täysin eri tavalla kuin muita autoja. Normaalisti rauhalliselta mieheltä meni disinformaation levittämisen takia hermo, ja teksti syntyi yhtenä pötkönä todella nopeasti, IT-yrittäjä Laurila kertoo MTV Uutisille.
Ulkoapäin polttomoottoriauto näyttää lähestulkoon samalta kuin sähköauto. Polttoainesäiliön täyttöluukku muistuttaa hieman latausporttia, joskin se on suurempi ja tässä, kuten käytännössä kaikissa muissakin polttomoottoriautoissa, sijoitettu auton takakulmaan jommalle kummalle puolelle. Herääkin kysymys, miksei sitä ole sijoitettu hieman huomaamattomampaan paikkaan. Lisäksi auton takaosasta törröttää palamiskaasujen poistoon tarkoitettu putki. Lasse Laurila |
– Sen jälkeen kävin juomassa kupin kahvia ja rauhoittumassa ja luin tekstin uudelleen. Uudelleen luettuna se lähinnä hekotutti, joten ajattelin että joku muukin saattaisi pitää sitä hauskana, hän jatkaa.
Laurila toivookin, että sähköautoja testattaisiin samoin kriteerein kuin polttomoottoriautojakin, jotta lukijat saisivat mahdollisimman todenmukaisen kuvan itse autosta.
Sähköauto toimii myös ainoana autona
Laurila kertoo vaihtaneensa bensiinikäyttöisen autonsa täyssähköautoon syksyllä 2017. Auton vaihto oli ajankohtainen, ja Laurila oli avoimin mielin liikenteessä.
– Myyjä ehdotti sähköautoa, ja se oli rakkautta ensi silmäyksellä. Näin jälkikäteen ajateltuna päätös oli melko hätäinen, sillä en tiennyt sähköautoista siinä vaiheessa kovinkaan paljon.
Laurilan mukaan perheen autoilu ei ole muuttunut sähköauton myötä.
– Taidamme olla melko tavallinen yhden auton talous 25 000 kilometrin vuosittaisilla ajoilla. Muutama pidempi matka tullut taitettua, pisin Latviaan. Ensi keväänä olisi tarkoitus tehdä autoreissu Eurooppaan. Meidän auto ei ole tyyppihyväksytty vetokoukulle, mikä tuntuu olevan monille suomalaisille ongelma. Itselläni ei ollut koukkua polttomoottoriautossakaan, vaan satunnaisiin kuljetustarpeisiin lainasin tai vuokrasin siihen sopivan auton.
Yhdellä tavalla sähköauto on arkeen kuitenkin vaikuttanut.
– Huoltoasemilla ei tarvitse enää käydä, kun "tankki" on aamulla aina täysi, Laurila sanoo viitaten siihen, että auto latautuu kotipihassa yön aikana.
Sähköautoilu ei ole tulevaisuutta
Sähköstä puhutaan usein autoilun tulevaisuutena. Monet sähköautoilijat – myös Laurila – allekirjoittavatkin väitteen, että sähköauto on jo tätä päivää.
– Teknisesti sähköauto on täällä jo nyt, täysin tätä päivää. Se ei ole polttomoottoriautoa huonompi, vaan enimmiltä osin parempi. Sen sijaan yleistymistä hidastaa vielä sähköautojen korkeahko hankintahinta. Tämä korjaantuu pikkuhiljaa kilpailun lisääntyessä ja akkutekniikan halventuessa. Käytettyjen sähköautojen markkinat ovat myös vielä pienet, mikä tietysti ratkeaa odottamalla, Laurila luettelee.
Laurila haluaakin rohkaista jokaista kokeilemaan sähköautoa, mikäli siihen tarjoutuu mahdollisuus.
– Itsellä paluuta takaisin ei ole.