Kuopion viimekesäisellä bussiturman taustalla oli useita syitä, arvioi Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) raportissaan. Bussin kuljettajalla oli pitkäaikaissairaus, minkä lisäksi hänellä oli vain vähän kokemusta onnettomuusajoneuvosta.
Lisäksi turmaristeyksen ramppi oli varsin lyhyt eikä siinä ollut muita hidastamiseen ohjaavia merkkejä kuin lähellä risteystä ollut taajamamerkki. Lisäksi moottoritien ja rampin välissä oleva puusto rajoitti näkemää risteykseen.
Lue myös: Turvavyökään ei olisi pelastanut Kuopion turman uhreja – tutkijat esittävät busseihin uusia turvalaitteita, jotta vastaavalta vältyttäisiin: Lue kuusi suositusta
4 kuoli, noin 20 loukkaantui
Onnettomuudessa kuoli viime elokuun lopulla neljä ihmistä ja noin 20 loukkaantui. Linja-auto poistui moottoritieltä liittymästä, törmäsi viiteen henkilöautoon ja putosi sillalta junaradalle. Bussi oli tullut liittymään huomattavasti kovempaa vauhtia kuin risteysalueella tulisi ajaa.
Linja-auto putosi turmassa noin 7–10 metrin matkan kyljelleen.
Bussi oli tilausajossa, ja sen matkustajat olivat tulossa Kalixista Pohjois-Ruotsista Kuopioon hotelli Rauhalahteen. Matkustajat olivat syntyneet 1940- ja 1950-luvuilla.
Onnettomuudessa kuolleista neljästä bussimatkustajasta kaksi oli Ruotsin kansalaisia, yksi Suomen kansalainen ja yksi molempien maiden kansalainen.
Itä-Suomen poliisi on aloittanut asiasta rikostutkinnan. Poliisi kertoi tutkinnan alkuvaiheessa, että vuonna 1951 syntynyttä kuljettajaa epäillään neljästä törkeästä kuolemantuottamuksesta ja törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.
Poliisin mukaan kuljettajaa ei epäillä rattijuopumuksesta. Rikostutkinnan arvioidaan valmistuvan lähiaikoina.