Kuskidebyytti jännitti maailmanmestarikartturia – "Varmaan puolet nuoteista meni ohi"

Rallin MM-sarjan viime kauden kartanlukijoiden maailmanmestari Jonne Halttunen avasi oman uransa kuljettajana Jyväskylän SM-rallissa perjantaina.

Halttunen pääsi nolla-auton tehtävissä kurvailemaan Killerin yleisöerikoiskokeen japanilaistyyliin teipatulla Toyota Corolla GT -kilpurillaan. Kalle Rovanperän kartturina tunnettu Halttunen myönsi, että perhosia oli vatsassa ja paljon. Jyväskylän SM-rallin avauserikoiskoetta oli pelkästään paikan päällä seuraamassa useampi tuhat ihmistä.

– Oli aika jännittävä tilanne. Varsinkin kun siinä oli jo tilannetta pätkällä aiemmin, Halttunen huokaisi MTV Urheilulle viitaten etuautona ajaneen Ford Escort -kuskin kaatoon.

– Pumppailuahan se oli, mutta eiköhän siitä ihan hyvä vielä tule. Tuo on niin helppo auto ajaa. Siihen on äkkinäisen helppo päästä sisälle.

Vaikka kokemus kotiyleisön edessä oli hieno, olisi Halttunen itse toivonut kuskidebyyttiään jopa hieman pienemmän porukan edessä.

– Olihan se siisti fiilis ajaa, kun porukkaa oli paljon. Meikäläisen kokemus on kuitenkin aika rajallinen, sillä ehdin käydä kerran jääradalla ajamassa ja eilen kolme kierrosta tasamaan radalla. Ehkä oli vähän liikaa yleisöä ensikertalaiselle, Halttunen naureskeli.

– En ollut koskaan ennen hypännyt ralliautolla, enkä kyllä tehnyt montaa muutakaan asiaa, siis kuskin roolissa, kyydissä olen toki ollut aika paljon.

Halttunen toivoo pääsevänsä myös tulevaisuudessa kokeilemaan lisää ralliautoilua kuljettajan näkökulmasta.

– Varmasti joskus voisin ajaa muitakin kisoja, jos vaan aikataulut antavat myötä. Katsotaan, millainen kipinä tästä syntyy, mutta luulen, että leipätyö säilyy samana, jyväskyläläiskartturi velmuili.

– Yritetään vähän nostaa huomenna kyytiä, mutta tämä on silti ihan puhtaasti opiskelua minulle. Koetetaan nauttia. On tämä työhön verrattuna aika paljon rennompaa meininkiä.

Vaikka mies itse saa elantonsa lukemalla nuottia Rovanperälle, oli vieressä istuneen Tapio Suomisen nuottia vaikea sisäistää.

– Todella vaikea oli kuunnella nuottia. Varsinkin kun minun pitää niin paljon vielä miettiä, miten tuollaista autoa ajetaan. Se ei ole tule ihan selkärangasta vielä. Varmaan puolet nuoteista meni ohi. Huomenna on onneksi vähemmän kurveja, niin ehkä sitten jo jotain jää päähänkin, Halttunen summasi.

Lue myös:

    Uusimmat