Myös C Moren F1-lähetyksistä tuttu Tomi Tuominen palasi kartturiksi WRC-ralliautoon neljän vuoden tauon jälkeen Sardiniassa. Kokemus oli silmiäavaava.
Tuominen kartturoi Italian MM-rallissa Toyotan neljättä autoa. Juho Hännisen ohjaama menopeli oli mukana kisassa, mutta vain testimielessä. Kyyti oli silti kylmää.
– Kun Hänninen nosti kytkintä, niin teki mieli sanoa, että odota vähän. Nuo vehkeet menevät niin perhanasti. Aivan eri tarina vanhempiin WRC-autoihin verrattuna, Tuominen kommentoi reilun viikon takaista kokemusta.
LUE MYÖS: Juho Hännisellä pikkutuhma lähtönumero Sardinian MM-rallissa – "Se on joku poikien pikku jekku"
Mahdollisuus kokea nykyinen WRC-auto tuli yllättäen. Tuominen oli kutsun tullessa lähdössä F1-hommiin Montrealiin, joten pesti aiheutti pientä säätöä lentolippujen kanssa.
– Juho soitti ja kysyi. Olin terassilla kahvilla ja katsoin, että Hänninen soittaa. Hän sanoi: "Lähdetkö kartturiksi?". Näin heti silmissäni sellaisen historiallisen Anglian Keski-Suomen sorateille, ja mietin, että en taida jaksaa lähteä. Sitten Juho sanoi, että Sardiniaan Toyotalle pitäisi lähteä, niin alkoi minuakin kiinnostaa.
– Edellisestä kerrastani WRC-autossa oli neljä vuotta, Jyväskylässä 2015. Olin kyllä istunut välissä hiljaisemmissa kyydeissä, etuvetoisissa ja sellaisissa. Oli minulla pieni haave, että jos pääsisi kokemaan nämä uuden sukupolven WRC-autot, mutta en tiennyt, miten se olisi mahdollista, Tuominen avaa.
Juttu jatkuu kuvan alla.
"Ero vanhoihin järjetön"
Tuominen huomasi nopeasti millaisista laitteista nyky-WRC-autoissa on kyse.
– Vauhti, se miten ne lähtevät ja kiihtyvät, kartturi luettelee.
– Hitaat mutkat mennään edelleen hitaasti, mutta sellaisissa keskinopeissa mutkissa on aivan hirveä ero entisiin autoihin. Sardiniassa ei nopeita osuuksia ollut kuin pari kappaletta, mutta jos menisin vielä esimerkiksi Jyväskylään, siellä uusien autojen downforcen todella tuntisi. Se ero vanhoihin on järjetön. Käsittämättömiä laitteita.
LUE MYÖS: WRC-tallipomolta iso ele Tommi Mäkiselle – "Olin todella liikuttunut"
Tuomisen lukemat nuotit pitivät Hännisen tiellä, mutta rutiinin puute näkyi heti avauspäivän ensimmäisellä pätkällä.
– Minulla jäi auki se pieni räppänä, josta ojennetaan aikakortti takaisin. Se pitäisi olla kiinni sääntöjen mukaan. Siinä mentiin sitten valtavasta vesihaudasta läpi, niin tuli kuravedet syliin sivuikkunasta. Hänninen siinä katsoi, kun Tuominen vetää sivuluukkua kiinni toisella kädellä ja lukee samalla nuotteja, Tuominen kertaa.
Tomi Tuomisen julkaisema kuva Sardinian MM-rallista. Juttu jatkuu alla.
Kokemus oli kaikkiaan antoisa. Tommi Mäkisen johtaman tallin työskentely teki Tuomiseen suuren vaikutuksen.
– Lakki nousee todella korkealle. Se on niin huippuunsa hiottu ammattilaistiimi täynnä ammattilaisia. Siinä oli tosi hienoa olla mukana viikon ajan. Kaikki hoitui viimeisen päälle.
Ainakin Tunturirallia isän kanssa
Mahdollisia tulevia rallipestejä Tuominen ei jaksa stressata.
– Juho sanoi, että tämä on todennäköisesti hänen viimeinen, mutta vielä todennäköisemmin minun viimeinen kisa, mutta en itse sano vielä niin. Olen tyytyväinen tähänkin, eikä minulla mikään hinku ole takaisin, mutta en pistä vastaan, jos eteen tulee joku hyvä juttu, hän toteaa.
Tuominen päätyi aikanaan rallin pariin vanhempiensa esimerkistä.
– Äiti oli viimeisissä kisoissaan vuonna 1970. Hän oli sen ajan huippunaiskuljettajien Marjatta Aaltosen, Taru Ketosen ja Eeva Heinosen kartturina ja kurvaili vähän itsekin. Myös isä oli tuolloin kartturi, ja on edelleen. Hän kiertää historic-rallien EM-sarjaa vielä 71-vuotiaana.
Tuomisella oli lapsuusajan rallileikeissä mukana autenttista materiaalia.
– Meillä oli kotona nuotteja. Pläräilin niitä ja opettelin niiden tarkoituksen. Minulle oli päivänselvää, että minusta tulee joskus rallikartturi.
Ralliperhe on tehnyt myös yhteistyötä samassa autossa.
– Olemme ajaneet isän kanssa Tunturirallissa monta kertaa. Olemme olleet pari kertaa kisassa ja sitten 4-5 kertaa nolla-autona. Faija on aina minun kartturi. Niin hullu en ole, että menisin hänen kyytiinsä, Tuominen summaa.
MM-rallikausi jatkuu Suomen osakilpailulla Jyväskylässä 1.-4. elokuuta.