Elvis kääntyilee levottomana haudassaan ja tähyilee Alppien suuntaan: I’m all shook up, but that’s all right, mama… Can’t help falling in love.
Joka toinen vuosi Euroopassa järjestettävä CLC Grand European kerää kasaan Euroopan Cadillac-kerman. Tällä kertaa Sveitsissä 26.–30. elokuuta pidettyyn tapahtumaan osallistui 120 autokuntaa 15 maasta. Kaukaisin auto oli USA:sta, mutta pisimmän matkan tapahtumaan ajoi ruotsalainen autokunta. Suomesta oli paikalla yksi auto, vuoden 2007 SRX. Tämän ymmärtää, kun miettii autolle kertyneitä kilometrejä. Harva raaskii ajaa klassikolla useampaa tuhatta kilometriä kokoontumisajoihin.
Vanhimmat Cadillacit olivat vuodelta 1937; ne molemmat olivat La Salle -malleja, toinen oli umpinainen ja toinen avoin. Cadillacin lennokkaalta kulta-ajalta eli 50-luvulta oli edustettuna 26 autoa, kun 60- ja 70-luvuilta oli molemmista 21 autoa. Uusin auto oli ATS V, joka nähtiin ensi kertaa Euroopassa vasta hiljattain Geneven autonäyttelyssä.
Vanhoja upeita autoja katsellessa ei voi olla miettimättä sitä, miten tylsiä nykyautot ovat. Missä ovat lennokkaat muodot? Missä on ylellinen järjettömyys? Jopa uudet ja modernit Cadillacit näyttävät vanhojen sisariensa rinnalla perin sieluttomilta.
Tapahtuman kauneimmaksi autoksi valittiin Hollantista tullut ja upeasti restauroitu 6267X Coupe Convertible vuodelta 1952. Sen omistajalla Floris van Osilla on tallissa jopa toinen samanlainen – mutta umpinainen.
Galleria