Aineksina vuoden 1931 Bentley kahdeksanlitraisella moottorilla ja Louis Vuittonin matkalaukut varustuksena – lopputulos on jäätävän upeaa tyyliä.
Bentley 8-Litre
Moottori 7 983 cc suora kutonen
Teho 200-230 hv
Huippunopeus 160 km/h (perusmalli)
Viimeinen W.O. Bentleyn yhtiölle suunnittelema auto
Valmistusmäärä 100 kpl
Valmistusvuodet 1930-1932
Vuosikerta-Bentleyiden kunnostukseen, entisöintiin ja virittämiseen erikoistunut brittipaja William Medcalf tuo myyntiin suoranaisen herkkupalan: vuosimallin 1931 Bentleyn kahdeksanlitraisella suoralla kutosmyllyllä.
Kermana kakun päällä ovat aidot Louis Vuittonin matkalaukut, jotka istuvat eleganttiin autovanhukseen täydellisesti.
Eleganttius on kylläkin kaukana, kun tutkii vetreän vanhuksen rajua kisahistoriaa: autolla on hallussaan upea tilasto luokkavoittoja ja reittiennätyksiä. Esimerkiksi Brighton Speed Trials -kisassa sillä on tehty kaikkiaan kolme ennätystä varttimailin matkalla. Kyseinen kilpailu on Englannin vanhin autourheilutapahtuma, jota on järjestetty vuodesta 1905 saakka.
Myyntiin tulevassa autossa on alkuperäinen moottori, joka oli aikakautensa suurin Bentleyn malleissa ollut voimanlähde lajissaan. Mylly oli myös poikkeuksellisen tehokas 1930-luvun markkinoilla.
Dokumentaatio vuodelta 1969 paljastaa melkoisen kilpailumatkan Belgiaan. Sää- ja laivaongelmien takia auto pääsi Englannin kanaalin yli Ranskaan vain päivää ennen kisan alkua Belgian Gentissä.
Rajuvauhtinen matkanteko Le Havresta kohti Belgiaa kannatti, sillä autokunta pääsi kisaviivalle viimeisellä hetkellä. Kilpailu ajettiin kilometrikisana ja tulos oli upea. Bentleyllä ajettiin matka huikealla 125 mailia tunnissa -keskinopeudella, joka oli merkin ennätys reitillä. Huomautettakoon, että tämä tarkoittaisi yli 201 kilometrin keskituntinopeutta. Tulos oli mitattu ajamalla sama reitti edestakaisin. Bentley oli kokonaiskisan neljäs, vaikka viivalla oli huomattavasti uudempia autoja.
Alun perin vuonna 1930 julkaistu Bentley 8-Litre valmistettiin nelipaikkaiseksi "perheautoksi". Siinä oli alkuperäisenäkin 200-230 hevosvoimaa. Autoa valmistettiin vuosina 1930-32 kaikkiaan 100 yksilöä. 1930-luvun suuri talouslama ajoi alkuperäisen Bentleyn konkurssiin ja lama myös vaikeutti 8-Litren myyntiä. Nyt myynnissä oleva malli on kaksipaikkaiseksi modifioitu versio.
Vuonna 2006 Bentley Motors hankki yhtiön perustajalle Walter Owen Bentleylle kuuluneen 8-Litren takaisin omistukseensa, ja siitä lähtien auto on ollut yhtiön toimitusjohtajien henkilökohtaisena työsuhde-etuna, kuten aikanaan W.O. Bentleylläkin.
RM Auctions/Sotheby's-huutokaupassa vuoden 1931 nelipaikkainen 8-Litre myytiin hieman alle 370 000 punnan hinnalla (n. 477 000 euroa) vuonna 2010. Bonhams-huutokaupassa vuonna 2014 kaupattavana olleen kaksipaikkaisen Sports-version hinnaksi arvioitiin jopa 910 000 euroa.
Jos jutussa nähdyn auton haluaa nähdä livenä – tai vaikkapa ostaa, se onnistuu William Medcalfin tiloissa Lississa, West Sussexin maakunnassa.
Lähde: William Medcalf Vintage Bentley
Lisää Bentley 8-Litre -mallista täällä.