Mediayhtiöillä ja toimittajilla on suurin vastuu kamppailussa valeuutisia vastaan. Tätä mieltä on kolme neljäsosaa vastaajista vuoden Digital News Report -kyselytutkimuksessa.
Suurinta huolta valeuutiset aiheuttavat Brasiliassa, jossa 85 prosenttia sanoo olevansa huolissaan siitä, mitkä uutiset netissä ovat totta ja mitkä valetta. Suomessa vastaava prosentti on 55.
Kuluttajat kokevat valeuutisiksi myös puolueellisen journalismin, klikkiotsikot ja piilomainonnan.
Euroopassa yli puolet vastaajista toivoo, että heidän hallituksensa tekisi jotain lopettaakseen valeuutiset. Yhdysvallasta vastaava osuus on vain 14 prosenttia.
Oxfordin yliopiston Reuters-instituutti tekee vuosittain verkkokyselytutkimuksen, johon on kerätty noin 40 maasta noin 2 000 vastaajaa kustakin. Euroopasta vastaajia oli 25 maasta.