Liiikennenopeuskamerat ovat mitanneet järjettömiä "ylinopeuksia", mutta kyllä maailmasta löytyy autoja, joissa piisaa tehoa ja vauhtia.
MTV Uutiset on tällä viikolla kertonut kahdesta tapauksesta, jossa peltipoliisi on mitannut huimia "ylinopeuksia" aivan tavallisille autoille. Tänä vuonna sattuneessa tapauksessa italialaisnainen "kaahasi" liikennevalvontakameraan 703 km/h nopeudella Ford Focus -autollaan.
Naisen "kaahailu" ei ollut ainoaa laatuaan, sillä hieman vastaava tapaus sattui jo vuonna 2018 Belgiassa, kun tietojärjestelmävian vuoksi poliisi oli lähettänyt Opel Astran kuljettajalle sakot 694 km/h ylinopeudesta. Belgialaiskuskin tapauksessakin todellisuus oli lopulta aivan eri.
Lue myös: Liikennekamera taltioi järjettömältä kuulostavan ylinopeuden Italiassa: 703 km/h Ford Focuksella suoraan tolppaan – myös sakon summa lyö ällikällä
Kuinka lujaa maailman nopein auto pääsee?
Tavallisille autoille järjettömän kuuloiset ylinopeudet ovat todellakin järjettömiä. Esimerkiksi Finnair kertoo, että sen Airbus A320 -lentokoneen matkalentonopeus ilmassa on 840 km/h.
Maailman nopein auto on kuitenkin olemassa, mutta aivan Finnairin sinivalkoisia siipiä sekään ei pysty haastamaan. Ensimmäinen yli 300 mailin tuntinopeuteen yltänyt katulaillinen hyperauto on Bugatti Chiron. Se rikkoi maailmanennätyksen viime vuonna.
Ennätys tehtiin Volkswagen-konsernin omistamalla Ehra-Lessienin testiradalla Saksassa, jossa on 8-7-kilometrinen suora.
Saksan katsastuslaitos TÜV vahvisti virallisiksi nopeuslukemiksi 304,77 mailia eli 490,48 kilometriä tunnissa.
Tällainen hirmunopeusauto on
Maailman nopein katulaillinen auto ei ole ihan peru-Chrion, vaan auto on modifioitu saavuttaakseen mahdollisimman suuren huippunopeuden. Auto on muun muassa 25 senttiä pidempi ja jonkin verran kevyempi kuin perusmalli.
Chironin konehuoneesta löytyy 1 600 hevosvoimaa tuottava, neljällä turbolla varustettu 8,0-litrainen W16-moottori. Autoa ohjasti testikuljettaja Andy Wallace.