Ensimmäinen yli 300 mailin tuntinopeuteen yltänyt katulaillinen auto on Bugatti Chiron. Vasta 10 vuotta sitten hämmästeltiin Bugatti Veyronia, joka ylsi yli 400 kilometrin tuntinopeuteen, ja nyt ollaan rikkomassa jo 500 tuntikilometrin rajaa.
Bugatti Chiron on nyt virallisesti maailman nopein katulaillinen hyperauto. Samalla siitä tuli ensimmäinen auto, joka onnistui rikkomaan 300 mailin tuntinopeusrajan.
Ennätys tehtiin kuukausi sitten Volkswagen-konsernin omistamalla Ehra-Lessienin testiradalla Saksassa, mutta siitä kerrottiin julkisuuteen vasta nyt. Ennätyksessä hyödynnettiin radan 8,7-kilometristä suoraa.
Saksan katsastuslaitos TÜV vahvisti virallisiksi lukemiksi 304,77 mailia eli 490,48 kilometriä tunnissa. 500 tuntikilometrin raja odottaa vielä rikkojaansa, mutta kaukana siitä ei enää olla.
Nopeusennätys ehti olla vajaat pari vuotta ruotsalaisvalmisteisen Koenigsegg Agera RS:n hallussa. Sen nopeudeksi kirjattiin syksyllä 2017 447 kilometriä tunnissa.
0:31
Uuden ennätyksen takana ei ollut aivan perus-Chiron, vaan nimenomaan mahdollisimman suuren huippunopeuden saavuttamiseen modifioitu yksilö, joka oli muun muassa 25 senttiä pidempi ja jonkin verran kevyempi kuin perusmalli.
Chironin konehuoneesta löytyy 1 600 hevosvoimaa tuottava, neljällä turbolla varustettu 8,0-litrainen W16-moottori. Autoa ohjasti testikuljettaja Andy Wallace.
Projektista saatuja oppeja hyödynnettäneen Chironin tulevassa Super Sport -versiossa.
– Bugatti on jälleen kerran todistanut, mihin se kykenee. Tämän ennätyksen myötä olemme tuntemattomilla vesillä. Koskaan aiemmin ei sarjavalmistaja ole kyennyt saavuttamaan tällaisia nopeuksia, Bugattin pääjohtaja Stephan Winkelmann hehkuttaa.
– Tavoitteenamme oli rikkoa taianomainen 300 mailin raja ensimmäisenä. Nyt olemme onnistuneet siinä – tehden meistä, koko tiimistä ja itsestäni, hyvin ylpeitä.
Bugatti ei aio enää jatkossa kilpailla maailman nopeimman sarjatuotantoauton tittelistä.
– Olemme osoittaneet nyt useaan kertaan, että valmistamme maailman nopeimmat autot. Keskitymme tulevaisuudessa muihin osa-alueisiin, Winkelmann sanoo.
Lähde: Top Gear, Bugatti