Suomalaisista miltei puolet on joskus tehnyt verkko-ostoksia työajalla, selviää maksupalvelu Klarnan teettämästä asiakastutkimuksesta.
Miehistä työajalla oli joskus tehnyt ostoksia 57 prosenttia, naisista 38 prosenttia. Harvoilla verkko-ostoksiin kuitenkaan kuluu työaikaa viikottain tai sitä useammin.
Verkossa ostosten tekeminen on lisääntynyt kuluvana vuonna, ja tutkimuksen mukaan puolet suomalaisista tekee nyt vähintään puolet ostoksistaan verkossa. Valintaa selitetään usein koronavirukselta suojautumisella.
Verkkoshoppailun määrässä johtavat lappilaiset, Ahvenanmaalla se on harvinaisinta.
Asiakastutkimuksen tekoon osallistui Klarnan lisäksi tutkimusyhtiö Cint. Tutkimukseen osallistui yli 1 000 suomalaista ympäri maata viime syyskuussa. Apuna käytettiin myös kauppiaiden myyntidataa.