Dropshipping trendaa sosiaalisessa mediassa, mutta siinä on ongelmansa.
Nuoret yrittäjät ovat kiinnostuneet somessa paljon puhuttavasta dropshippingistä eli suoratoimituksen käyttämisestä.
Toimintamallissa yrittäjä perustaa nettiin verkkokaupan valmiiseen pohjaan ja myy siellä esimerkiksi jotain itse suunnittelemaansa printtiä, joka painetaan valmiiseen tekstiiliin, kuten huppariin.
Kun asiakas tilaa tuotteen, tilaa yrittäjä sen valmistajalta, kuten printtaamolta. Valmistaja toimittaa tuotteen joko yrittäjälle tai suoraan asiakkaalle.
Lue myös: Tutkimus: Temu ja Shein ovat Pohjoismaiden huonomaineisimmat yritykset
Ongelmia tuotevirheet ja toimitushaasteet
Aivan ongelmaton toimintamalli ei ole. Euroopan kuluttajakeskuksen johtava asiantuntija Oskari Stenius kertoo Viiden jälkeen -ohjelmassa, että sekä Euroopan kuluttajakeskukseen että Kilpailu- ja kuluttajavirastoon tulee kuluttajilta vuosittain noin 200 dropshipping-verkkokauppoja koskevaa yhteydenottoa.
Useimmiten kyse on tuotteen virheellisyydestä.
– Toimitetaan tuotteita, jotka ovat puutteellisia. Ne eivät esimerkiksi laadun osalta vastaa sovittua tai niitä ei toimiteta kuluttajille ollenkaan.
Toimitusaikakin voi poiketa merkittävästi siitä, mitä kuluttajalle on etukäteen kerrottu.
Peruuttamisoikeutta ei aina noudateta
Kuluttajaviranomaisten huomio on kiinnittynyt myös siihen, että suoratoimitusverkkokaupat eivät välttämättä noudata peruuttamisoikeutta. Etämyynnissä kuluttajalla on lakisääteinen oikeus peruuttaa kauppa näin halutessaan.
– Suoratoimitusverkkokaupat ovat ihan tavallisia verkkokauppoja eli niihin sovelletaan samoja kuluttajansuojan pelisääntöjä kuin muihinkin verkkokauppoihin.
Erityisen ominaista suoratoimitustuotteille näyttäisi olevan se, että ne toimitetaan yleensä kaukaa, kuten tehtaalta Aasiasta. Näin ollen kuluttajan pitää myös palauttaa tuote sinne takaisin.
– Kiinnittäisin kuluttajien huomion erityisesti siihen, että kannattaa myyjän verkkosivuilta tarkistaa, mitä siellä todetaan palautuskustannuksista. Onko ne sälytetty esimerkiksi myyjälle vai vastaako kuluttaja niistä itse? Stenius ohjeistaa.