Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Miten kevät ja lähestyvä kesä näkyvät liikenteessä? Mikä muuttuu liikenneturvallisuuden näkökulmasta?
Vastaus: Keväällä ja kesällä kaksipyöräisten määrä katukuvassa lisääntyy huimasti. Myös liikennettä pienille mökki- ja sivuteille on talvikautta enemmän. Liikenteen sujuvuus ja turvallisuus edellyttääkin tarkkaavaisuutta, ennakointitaitoa ja valmiutta luopua omista oikeuksista.
Pyöräilijöiden väistäminen – jousta tarvittaessa
Pyöräilijä saattaa liikkua taajamassa lähes muun liikenteen nopeudella. Autoilijan on syytä varautua tähän. Erityisen varovainen on oltava käännyttäessä, jolloin joudutaan väistämään sekä edestä että takaa lähestyviä, risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä. Takaa lähestyvä pyöräilijä saattaa olla sopivasti auton rinnalla katveessa, jolloin pyöräilijän voi havaita ainoastaan päätä kääntämällä.
Uusimmissa autoissa on katveavustimia, jotka auttavat havaitsemaan kaistanvaihtotilanteessa viereisellä kaistalla ajavan. Pyöräilijä jää useilta avustimilta kuitenkin havaitsematta, joten pään kääntäminen ja huolellinen havainnointi ennen kääntymistä ovat yhä äärettömän tärkeitä toimenpiteitä.
Taakse ja katveeseen on syytä vilkaista myös autosta ulos tultaessa. Pyöräilijän eteen avattu ovi saa aikaan melkoista tuhoa. Kuljettajan on syytä varoittaa asiasta myös matkustajia – aina ennen autosta poistumista.
Pyörätietä pitkin sivulta (vasemmalta tai oikealta) lähestyvän pyöräilijän pitäisi väistää, jos autoilijalla ei ole väistämismerkkiä ennen pyörätien jatketta. Mikäli autoilijalla on väistämismerkki, siirtyy väistämisvelvollisuus hänelle.
Ajoradalla ajava pyöräilijä rinnastetaan muihin ajoneuvoihin. Esimerkiksi tasa-arvoisessa risteyksessä autoilija väistää oikealta lähestyvää pyöräilijää.
Kaikki tienkäyttäjät tekevät virheitä. Joustamalla tarpeen tullen omista oikeuksistaan voi pelastaa toisen tienkäyttäjän hengen.
Oheiselta Autoliiton videolta voit kerrata tyypillisimmät väistämistilanteet autoilijan ja pyöräilijän välillä.
1:22
Viritetty mopo on turvallisuusriski
Mopo on suunniteltu kulkemaan 45 kilometriä tunnissa. Liikenteessä on valitettavan paljon viritettyjä mopoja, jotka kulkevat huomattavasti sallittua kovempaa. Koska viritetty mopo on suuri turvallisuusriski, vastuullinen vanhempi tarkkailee säännöllisesti jälkikasvun mopoa sen teknisen kunnon ja vakiona pitämisen varmistamiseksi. Suosittelenkin, että jompikumpi vanhemmista koeajaisi nuoren mopon tasaisin väliajoin.
Liikenneturvan videolla kerrotaan, miten viritetyn mopon voi tunnistaa.
1:06
Tarkkana – tuleeko sieltä moottoripyörä?
Lähestyvän moottoripyörän etäisyyttä ja nopeutta on hankala arvioida. Moottoripyöräilijöille sattuu paljon onnettomuuksia, joissa autoilija ei havaitse edestä lähestyvää moottoripyörää vasemmalle kääntyessään tai lähtiessään ohittamaan edellä ajavaa. Autoilijoiden on syytä olla huolellisia havaintoja tehdessään ja omaa ehtimistä arvioidessaan. Motoristi voi myös itse parantaa havaittavuuttaan pukeutumalla värikkäisiin ajovarusteisiin sekä huolehtimalla, että moottoripyörän valot toimivat.
Risteyksissä kaikki kaksipyöräiset jäävät erittäin helposti katveeseen auton A-pilarien taakse. Kuljettajien ei tulisi milloinkaan luottaa kertavilkaisuun vaan kurottautumalla huolellisesti varmistaa, ettei A-pilarien takana, katveessa, ole ketään. Oikea tilannenopeus antaa aikaa havainnoida, arvioida, ajatella ja toimia. Vastaavasti kaksipyöräisten kuljettajat voivat parantaa muiden mahdollisuuksia havaita heidät lähestymällä risteyksiä riittävän alhaisella nopeudella.
Mökkitielle kääntyminen
Käännyttäessä päätieltä vasemmalle, on huomioitava edestä lähestyvien lisäksi monta muuta asiaa.
Suuntamerkin kytkeminen ja sääntöjen mukainen ryhmittyminen ajoissa antavat takaa lähestyville aikaa reagoida kääntymisaikeeseen. Mikäli keskiviivan viereen joutuu pysähtymään odottamaan edestä lähestyviä, on syytä pitää auto keskiviivan suuntaisena ja ohjaus suorassa. Näin mahdollisessa peräänajotilanteessa todennäköisyys sille, että kääntymisaikeissa oleva auto syöksähtäisi peräänajon seurauksena päin vastaantulijaa, on pienempi.
Aina ennen vasemmalle kääntymistä on myös syytä varmistaa vilkaisemalla vasempaan sivupeiliin, ettei kukaan ole samanaikaisesti lähtenyt ohittamaan. Näin välttyy kääntymästä suoraan ohittajan eteen. Ohittaja ei aina huomaa edellä ajavan kääntymisaikomusta – varsinkaan pienemmälle, huomaamattomalle mökki- tai pihatielle käännyttäessä. Erityisen tarkkana pitää olla traktorin ohittamista suunniteltaessa. Traktori työkoneineen poistuu usein tieltä huomaamattomien peltoliittymien kohdalla. Myös traktorin suuntamerkit saattavat olla epäkunnossa, kuran peitossa tai peittyä työkoneen taakse.
Katso vinkit Autoliiton videolta.
1:52
Mökkitieltä kääntyminen
Vastaavasti mökkitieltä poistuttaessa on oltava tarkkana. Kuljettajan on havainnoitava molempiin suuntiin – myös oikealle kääntyessään. Päätiellä saattaa olla ohitus käynnissä.
Autoliitto opastaa turvalliseen kääntymiseen.
0:32