Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.
Kysymys: Mitkä ovat tyypillisimpiä riskitilanteita pyöräilijälle eli milloin sekä pyöräilijän että autoilijan pitäisi olla erityisen hereillä?
Vastaus: Liikenne on joukkuepeli, jossa ei pitäisi olla vastustajia. Puhaltamalla yhteen hiileen ja luopumalla tarvittaessa omista oikeuksistaan kaikki liikenteen osapuolet pystyvät parantamaan turvallisuutta.
Riittävän alhainen tilannenopeus ja huolellinen havainnointi luovat perustan turvalliselle ajamiselle. Lisäksi tienkäyttäjien tulisi tunnistaa tyypillisiä riskitilanteita sekä toistensa erityispiirteitä. Näin ikäviltä onnettomuuksilta vältyttäisiin parhaiten.
Kääntyvä auto
Kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä edestä ja takaa lähestyvää kevyttä liikennettä. Erityisesti takaa lähestyessään kevytliikenne saattaa olla pitkän aikaa kääntymistä aikovan ajoneuvon rinnalla, katveessa. Jotta kuljettaja pystyy näkemään katveeseen, on hänen käännettävä päätään.
Useimpien paketti-, kuorma- ja linja-autojen kohdalla katveeseen näkeminen ei ole mahdollista edes päätä kääntämällä. Tällaisen ajoneuvon kuljettajalta edellytetään hyvää tilanteen ennakointia, joka sekään ei valitettavasti aina riitä. Pyöräilijät liikkuvat kaupungissa usein samalla nopeudella autojen kanssa ja saattavat lähestyä sellaisesta kulmasta, että niiden havaitseminen on hyvästä ennakoinnista huolimatta lähes mahdotonta.
Ongelmaan avuksi on kehitetty tekniikkaa, jossa ison auton kuljettajalle pystytään luomaan ohjaamossa olevaan näyttöön 360 asteen näkymä ajoneuvon ympäriltä. Valitettavasti tällaista tekniikkaa on kuitenkin käytössä vain osassa autoja.
Kävelijä ja pyöräilijä voivat oikein sijoittumalla helpottaa ison ajoneuvon kuljettajan mahdollisuuksia havaita heidät. Hyvä keino katveen hahmottamiseksi on vilkaista vierellä olevan, ison auton sivupeiliin. Jos kävelijä tai pyöräilijä näkee kuljettajan silhuetin sivupeilin kautta, on kuljettajallakin vastaavasti mahdollisuus havaita kävelijä tai pyöräilijä.
Sivulta tuleva auto
Nykyaikaisissa autoissa tuulilasin ja etusivuikkunan väliin jäävä palkki, niin sanottu A-pilari, on huomattavan paksu. Tällä tavoitellaan parempaa turvallisuutta auton pyörähtäessä katolleen tai hirven kaatuessa katon päälle. Palkkien paksuudella on myös kääntöpuolensa.
Risteystä, suojatietä tai pyörätietä lähestyttäessä A-pilarin taakse katveeseen jää todella helposti jopa auto – pyöräilijästä, mopoilijasta tai moottoripyöräilijästä puhumattakaan. Välillä risteystä tietä pitkin lähestyvän auton ja pyörätietä kohti pyörätienjatketta polkevan pyöräilijän keskinäiset nopeudet ovat sellaisia, että pyöräilijä on katveessa todella pitkään.
Sekä autoilijan että pyöräilijän tulisi tunnistaa riski ja pyrkiä estämään vaaratilanne tai onnettomuus. Autoilijan on syytä hiljentää vauhtiaan riittävästi – tarvittaessa jopa pysähtyä – sekä tehostaa havainnointiaan. Pari vilkaisua ei riitä, vaan päätä on liikutettava niin, että palkin taakse jäävä katve tulee varmasti tarkastettua. Myös pyöräilijän on syytä hiljentää nopeuttaan selkeästi hyvissä ajoin ennen tien ylitystä. Näin autoilijalle jää enemmän aikaa havaita pyöräilijä.
Pihasta tuleva auto
Liityttäessä pihasta tai pysäköintipaikalta liikenteeseen, on väistettävä kaikkea muuta liikennettä. Monesti näkee portista oikealle aikovan autoilijan havainnoivan vain vasemmalta lähestyviä. Autoilija kokee, ettei oikealle tarvitse havainnoida, koska ajolinja ei risteä oikealta lähestyvän kanssa.
On kuitenkin tärkeää huomata, että oikealtakin saattaa lähestyä väistettäviä – esimerkiksi pyöräilijä tai rullaluistelija. Myös yksisuuntaisen kadun vierellä kulkeva pyörätie on lähes poikkeuksetta kaksisuuntainen.
Tarkkana on oltava, vaikkei pyörätietä olisikaan, koska jalkakäytävääkin pitkin saattaa lähestyä rullaluistelija tai alle 12-vuotias pyöräilijä. Jokainen voi myös miettiä, onko joskus itse pyöräillyt jalkakäytävällä.
Pyöräilijänkin on syytä tiedostaa tilanteeseen liittyvä riski. Tarvittaessa omaa turvallisuuttaan pystyy lisäämään hiljentämällä nopeutta ja seuraamalla autonkuljettajan havainnointia ja aikeita.
Linja-autosta poistuvat matkustajat
Erityisesti taajamissa on paljon linja-autopysäkkejä, joissa linja-autosta poistutaan suoraan pyörätielle. Lähes päivittäin näkee vaaratilanteita, joissa linja-autosta poistuva matkustaja hyppää vauhdilla pysäkkiä lähestyvän pyöräilijän eteen.
Tilanne on lainsäädännön kannalta varsin selkeä. Tieliikennelain 31 §:ssä todetaan seuraavasti:
Pyörätiellä polkupyöräilijän ja mopoilijan on aikoessaan linja-auton tai raitiovaunun pysäkin kohdalla sivuuttaa sille pysähtyneen linja-auton tai raitiovaunun annettava esteetön kulku ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuville ja siihen nouseville matkustajille.
Kyseisessä tilanteessa pyörätietä lähestyvällä pyöräilijällä tai mopoilijalla on siis väistämisvelvollisuus. Turvallisuuden takaamiseksi on pyöräilijän tai mopoilijan hiljennettävä nopeuttaan hyvissä ajoin ennen linja-autopysäkkiä tuntuvasti ja tehostettava havainnointiaan. Tarvittaessa ajoneuvo on pystyttävä pysäyttämään päälle ajon välttämiseksi.
Toki on tärkeää, että myös linja-autosta poistuva matkustaja tiedostaa tilanteeseen liittyvän riskin ja pyrkii omalta osaltaan estämään onnettomuuden. Vilkaisu molemmille sivuille ennen linja-autosta poistumista on varsin viisas toimenpide. Mahdollinen törmäys saattaa olla kohtalokas molemmille osapuolille. Ajatus siitä, että minä olin oikeassa, ei lohduta vakavasti loukkaantunutta.
1:22
4:59