Lähijunien konduktöörit lopettivat lipunmyynnin kesäkuussa. Lipunmyyntiautomaattien asennustyöt ovat kuitenkin edelleen kesken, ja automaatti puuttuu noin 20 asemalta.
Santtu Lindroos nappasi kuvan Espoon Koivuhovin juna-asemalta ihmetellen, missä vaiheessa automaatin asennustyöt oikein ovat. Kuvassa on pelkkä automaatin jalusta.
Lindroos kirjoitti asiasta Facebookissa, jossa kuva sai paljon ihmettelyä osakseen.
– Miten ne turistit, joilla ei ole matkakorttia, appseja tai tietoa näistä?
Konduktöörien lipunmyynti loppui HSL-alueen lähijunissa ja VR:n lähijunissa Tampereen, Lahden ja Siuntion suuntaan kesäkuun 19. päivä.
Junaliput on siis hankittava ennakkoon joko lippuautomaatista, asemien lipunmyyntipisteistä, VR:n verkkokaupasta tai R-kioskilta. Lipun voi ostaa myös VR:n tai HSL:n mobiilisovelluksilla.
Lippuautomaatteja ei kuitenkaan ole vielä kaikilla HSL:n alueen asemilla.
Asiakasvastaava Leena Rantanen-Saaren mukaan HSL:n alueella lippuautomaatti puuttuu vielä noin 20 asemalta. Asennustyöt ovat kuitenkin käynnissä ja tavoitteena on saada automaatit joka asemalle kesän aikana.
– Pohjatyöt ja sähköt on jo tehty kaikilla asemilla ja työt etenevät koko kesän ajan, Rantanen-Saari sanoo.
Automaatit asennetaan viimeisenä niille asemille, joissa matkustajia on vähemmän. Automaatti sijoitetaan Helsingin suuntaan menevän raiteen puolelle.
Valtaosa käyttää matkakorttia
VR:n oman lähiliikenteen alueella kaikilla asemilla, Siuntiota ja Riihimäki–Lahti -väliä lukuun ottamatta, on automaatti.
– Siuntioonkin lippuautomaatti on tulossa aivan lähiviikkojen kuluessa. Riihimäki-Lahti -välille automaatit asennetaan ensi vuonna ja junamyynti jatkuu siihen asti, VR:n lähiliikennejohtaja Teemu Sipilä lupaa.
Sipilä muistuttaa, että muutos koskee vain hyvin pientä osaa lähijunien asiakaskunnasta. HSL:n alueella junalipuista vain 1,6 prosenttia ostettiin junasta, VR:n omalla alueella alle kymmenen prosenttia.
– 95 prosenttia matkustajista käyttää matkakorttia, joka toimii kuten ennenkin. Myös mobiililippujen suosio on kasvanut, Rantanen-Saari sanoo.
Muutos on otettu vastaan hyvin
Uudistuksen myötä konduktöörit tarkastavat liput kaikilta matkustajilta junissa ollessaan. Siirtymävaiheessa liputtomia matkustajia pyritään ensisijaisesti auttamaan lipun hankinnassa.
– Alkuvaiheessa on pidetty pehmeämpää linjaa ja keskitytty opastamaan ja neuvomaan asiakkaita eri lipunmyyntikanavista. Sekä konduktöörit että HSL:n tarkastajat ovat käyttäneet pelisilmää näissä tilanteissa, Sipilä sanoo.
Matkustajat ovat Sipilän mukaan ottaneet muutoksen vastaan pääosin hyvin.
– Osalla asiakkaista on ollut jotain haasteita lipun oston kanssa, mistä olemme saaneet palautetta, mutta uskomme, että siinäkin ollaan menossa parempaan suuntaan ja uudet lipunmyyntikanavat tulevat asiakkaille tutuiksi.