Valvontaviranomaisten olisi pitänyt pystyä estämään laiminlyönnit hoivapalveluissa jo ennakkoon, toteaa lakimies Riitta Husso Huomenta Suomessa.
– Kieltämättä ollaan myöhässä. Ennakollisen valvonnan keinoin pitäisi pystyä vaikuttamaan siihen, ettei tällaisiin tilanteisiin edes jouduttaisikaan, hän toteaa.
Lue myös: Lonkkansa murtanut 93-vuotias Rauni jätettiin ilman apua – MTV kertoi Esperi Caren ongelmista jo vuosia sitten
Kristiinankaupungin Esperi Caren tapaus alkoi keriytyä auki, kun tapauksesta oli alkanut tulla viestejä sosiaaliasiamiehelle, joka otti yhteyttä kuntaan ja valvontaviranomaiseen. Husso pitää hyvänä, että viestiketju toimi, mutta toteaa myös, ettei vastuuta valvonnasta voi siirtää omaisille.
– Aluehallintovirastoilla on ensisijainen vastuu.
"Valvonta perustuu luottamukseen, mutta luottamus pitää ansaita"
Myös palvelun tuottajillakin on myös omat vastuunsa, jo lainkin perusteella. Tarkoitus, että palveluntuottajat omavalvonnallaan tarttuvat epäkohtiin ja todettuihin puutteisiin mahdollisimman lähellä asiakasta.
– Valvonta perustuu luottamukseen, mutta se luottamus pitää ansaita. Kun viestejä on näin paljon tullut, niin kyllä valvontaviranomaisen paikka on ollut ottaa kantaa, hän toteaa.
Lue myös: Valvira Esperi Caren toimitusjohtajan erosta: ”Ei tämä tilannetta ratkaise”
Lue myös: Myös Suomen suurinta hoivayritystä Attendoa epäillään laiminlyönneistä, vahvistaa Valvira – "Epäilyjä valtakunnallisesti"
Oman lapsensa oikeuksia julkisuudessa puolustanut Tuija Laine kuvailee kilpailuttamista tapahtumien juurisyyksi. Hän vaatii eduskuntaa toimiin ongelmien torppaamiseksi.
– Tässä on kysymys ihmisten elämästä, hän painottaa.
Katso Tuija Laineen koko haastattelu alla olevalta videolta. Hänestä hoiva ja bisnes eivät sovi yhteen.
7:04