Laivat ja hotellit ovat välttyneet uusimmalta noroepidemialta – siivoamista tehostettu

Silja Symphony noro siivooja
Ainakin 260 ihmistä sairastui viime kesäkuussa vatsatautiin Siljan laivoilla, etenkin Silja Symphonylla. Kuvassa siivoojia menossa tekemään tehosiivousta Silja Symphonylle. Uusin noroepidemia ei ole levinnyt laivoille.
Julkaistu 20.02.2017 17:14(Päivitetty 20.02.2017 21:12)

MTV UUTISET–STT

TallinkSilja on tehostanut laivojensa siivoamista ja puhdistamista maissa riehuvan noroviruksen vuoksi.

– Esimerkiksi ovenkahvat ja katkaisimet, missä pöpöjä voisi olla, putsataan desinfioivalla erityispuhdistusaineella, kertoo viestintäasiantuntija Sari Sillman TallinkSiljalta.

Varotoimilla yhtiö haluaa välttää vastaavanlaisen tilanteen kuin kesällä, jolloin Silja Symphony -risteilyalukselle pesiytyi sitkeä norovirusepidemia, joka johtui uudentyyppisestä noroviruksesta. Silloin epidemia hellitti vasta, kun laiva oli puhdistettu ja desinfioitu pallomerta myöten.

Siivouksen tehostamisen lisäksi TallinkSiljan aluksien julkisiin ja miehistön tiloihin on sijoitettu käsidesiautomaatteja.

Matkustajia ei ole ollut tarpeen ohjeistaa erityisesti tilanteen vuoksi, sillä uudesta epidemiasta ei ole näkynyt merkkejä.

– Ainakaan tiedossani ei ole, että tartuntoja olisi esiintynyt. Joku on tietysti saattanut sairastaa tai sairastua ilmoittamatta siitä, Sillman sanoo.

– Toivomme kuitenkin, että oireista kärsivät lykkäisivät matkojaan.

Hotelleissa ja kylpylöissä ei poikkeustoimia

Myöskään hotelleissa tai kylpylöissä norovirus ei ole päässyt valloilleen. Tautitilanne ei myöskään ole antanut aihetta tavallisesta merkittävästi poikkeaviin toimenpiteisiin.

– Varaudumme aivan normaalisti. Luotamme hyvään käsienpesuun ja hygieniaan. Tuotantotiloissamme ja keittiöissämme vähän tiiviimmin pestään ja putsataan vesihanoja ja ovenkahvoja. Lisäksi huolehdimme, että sairastunut keittiöhenkilökuntamme ei saa käsitellä elintarvikkeita ja että he ovat tarpeeksi pitkään sairauslomalla, kertoo muun muassa Rantasipi- ja Cumulus-hotellit omistavan Restelin operatiivinen johtaja Jari Laine.

Lisäksi ketjussa otetaan huomioon viranomaisten erityisohjeet, jos sellaisia annetaan.

Myöskään Sokos Hotelsin ei ole tarvinnut turvautua poikkeustoimiin.

– Olemme aina erittäin huolellisia. Kylpylöissämme tehdään säännöllisesti bakteerimittauksia, vakuuttaa yhtiön markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Vitie

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa