Haitallisten vieraslajien leviäminen laivojen painolastivesien mukana yritetään pysäyttää kansainvälisellä sopimuksella. Todennäköisesti ensi vuonna voimaan tuleva sopimus velvoittaa ulkomaanliikenteessä olevat alukset hankkimaan käsittelylaitteiston, joka tuhoaa vieraslajit painolastivesistä.
Amerikanmonisukasmato, liejutaskurapu, amerikankampamaneetti, mustatäplätokko, koukkuvesikirppu - nämä kaikki ovat vieraslajeja, jotka ovat saapuneet Itämerelle laivojen painolastivesien mukana.
- Itämerelle on saapunut noin 120 vieraslajia, jos kaikkia Itämeren alueita ajatellaan ja näistä noin 60 prosenttia on saapunut laivojen mukana, laskee Suomen ympäristökeskuksen erikoistutkija Maiju Lehtiniemi.
Tämä epätoivottu liikenne halutaan nyt lopettaa kaikkia maailman meriä koskevalla painolastivesisopimuksella. Kun sopimus tulee voimaan todennäköisesti ensi vuonna, kaikkien ulkomaanliikenteessä olevien alusten on puhdistettava painolastivetensä tulokaslajeista.
- Kun sopimus tulee voimaan, varustamon on pitänyt asentaa aluksilleen painolastivesien käsittelylaitteistot tai varustamo on voinut hakea hallinnolta vapautusta niiden käytöstä. Varustamo voi myös uusintakatsastuksen suunnittelulla saada viiden vuoden siirtymäajan, luettelee Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Anita Mäkinen.
Varustamot toivovat vapautuksia
Varustamoyhdistyksen mukaan painolastivesien käsittelylaitteistot maksavat 500 000 eurosta 2 miljoonaan euroon aluksen koosta riippuen. Yhdistyksen mukaan toimivia laitteistoja ei vielä ole.
- Meillä on ollut laitteistoja pilottikäytössä ja loppupäätelmä on, että ne eivät vielä tänä päivänä toimi luotettavasti, toteaa Suomen Varustamot ry:n toimitusjohtaja Olof Widén.
Valvova viranomainen myöntää, että puutteita on.
- Meillä ei ole välttämättä tällä hetkellä kaikenlaisissa olosuhteissa toimivia laitteita. Nyt onkin ryhdytty uudistamaan niitä ohjesääntöjä, jonka perusteella nämä laitteet hyväksytään, kertoo Anita Mäkinen.
Varustamot haluaisivat, että pelkästään Itämeren alueella liikennöivät alukset vapautettaisiin painolastivesien käsittelystä.
- Olisi alunperin pitänyt miettiä, että tämäntyyppisessä liikenteessä olevat alukset olisi pitänyt vapauttaa, harmittelee Olof Widén.
Vapautustoiveet eivät näillä näkymin toteudu.
- Tällä hetkellä Helcomin piirissä käytyjen neuvottelujen perusteella tämä ei ole mahdollista, arvioi Anita Mäkinen.
Haitallisimpia lajeja ei vielä Itämerellä
Itämeri on toistaiseksi säästynyt haitallisimmilta vieraslajeilta.
- Sellaisia ekokatastrofilajeja kuin Mustallemerelle levinnyt amerikankampamaneetti, niin sellaisia meillä ei onneksi ole. Pelko on siinä, ettei tiedetä, mitä voi tulla seuraavan laivan mukana. Jos esimerkiksi aasiansimpukka leviäisi tänne meille, niin siitä voisi tulla todella suuret kustannukset. Se on laji, joka kasvaa isoissa kasoissa ja toistensa päällä. Se voi tukkia vaikka ydinvoimalan putkia ja aiheuttaa rannoilla virkistyshaittoja, kuvailee Maiju Lehtiniemi.
Ilman lastia kulkevat alukset käyttävät painolastivettä aluksen vakauttamiseen. Arvioiden mukaan alusten mukana siirtyy vuosittain jopa 4 miljardia tonnia painolastivettä satamasta toiseen. Painolastivesien mukana kulkeutuvat vieraslajit aiheuttavat joka vuosi kymmenien miljardien eurojen taloudelliset vahingot.
Painolastiveden mukana kulkeutuu tuhansia eläin- ja kasvilajeja ja taudinaiheuttajia vieraisiin ympäristöihin, joissa ne voivat syrjäyttää alkuperäisiä lajeja, järkyttää alueen ekologiaa ja aiheuttaa niin terveydellisiä kuin taloudellisiakin haittoja.