Lakiasiaintoimisto Turre Legal siirtää ison tukun Nokian Renkaiden rengasvilppiä koskevia ratkaisupyyntöjä kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Syynä on toimiston mukaan se, että Nokian Renkaat ei ole suostunut keskustelemaan yli 300 asiakkaan vaatimuksista yhteydenotoista huolimatta.
Nokian Renkaat ilmoitti helmikuussa, että se oli lähettänyt autolehtien tekemiin rengastesteihin erilaisia renkaita kuin ne, joita kuluttajille myytiin.
Turre Legal teki aiemmin vilpistä tutkintapyynnön poliisille. Poliisi ei aloittanut asiassa esitutkintaa, koska asia oli sen mukaan markkinointirikoksena vanhentunut eikä petoksen tunnusmerkistö täyttynyt.
Kuluttajariitalautakunnan mukaan rengasvilppiä koskevia ratkaisupyyntöjä on tullut lautakuntaan aiemmin noin 10–20 kappaletta, mutta ne eivät ole menestyneet.
Lautakunnassa nippua Nokian Renkaiden vilppiä koskevia ratkaisupyyntöjä ei nähdä hedelmällisenä.
– Lakiasiaintoimisto olisi voinut ehkä kysyä meiltä, miten aiemmin ratkaistut jutut ovat meillä päättyneet. Siitä olisi voinut päätellä, miten todennäköisesti asiakkaat saavat hyvitystä. Näin toimisto olisi ehkä voinut säästää asiakkaidensa rahoja, varapuheenjohtaja Päivi Korpiola kuluttajariitalautakunnasta sanoo.
Korpiola täsmentää, ettei hyvityssuosituksen lopputulemaan vaikuta, onko Nokian Renkaat vastannut asiakkaiden vaatimuksiin vai ei. Jos lautakunta kuitenkin päätyisi toisenlaisiin ratkaisuihin kuin aiemmin, se suosittaisi Nokian Renkaille vahingon hyvittämistä.
Turre Legalin lakimies Herkko Hietanen perustelee lakiasiantoimiston toimintaa sillä, että 2007 voimaan tullut ryhmäkannelaki on käytännössä jäänyt kuolleeksi kirjaimeksi. Kuluttajariitalautakunnasta kerrotaan, että ainoastaan yhdessä asuntokauppajutussa ryhmäkanne on edennyt kuluttaja-asiamieheltä lautakuntaan saakka.
Koska ryhmäkanteet eivät ole edistyneet, Turre Legal keräsi verkon avulla yli 300 asiakkaaltaan vaatimukset verkkokaavakkeella. Vaatimukset ovat lähteneet ensin yksilöllisinä Nokian Renkaille ja sittemmin kuluttajariitalautakunnalle.
***
3:18