Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL sekä Rautatiealan unioni RAU antoivat perjantaina rautatiealalle lakkovaroitukset vauhdittaakseen alojen työehtosopimusneuvotteluja.
Toteutuessaan JHL:n lakko alkaisi maanantaina 6.3. ja kestäisi perjantaihin 10.3. saakka. JHL:n lakon piirissä olisivat kaikki rautatiealan työehtosopimuksen alaiset työtehtävät ja yritykset Suomessa. RAU:n lakon piirissä olisivat puolestaan 6.–10.3. rautatieliikenteen veturimiestehtävät ja 13.3.–17.3. asiakaspalvelutyöt, liikenteenhoito ja -ohjaus sekä hallinnolliset työt.
Käytännössä molemmat RAU:n ilmoittamat lakot uhkaavat liiton mukaan pysäyttää Suomen raideliikenteen.
VR:n viestinnästä korostettiin STT:lle perjantaina, että nyt ovat kyseessä vasta lakkovaroitukset. VR ilmoittaa esimerkiksi junaliput jo ostaneille asiakkailleen vaihtoehdoista vasta sitten, jos lakkojen toteutuminen varmistuu. VR ei myöskään kommentoinut tässä vaiheessa sitä, pysäyttäisivätkö mahdolliset lakot Suomen koko raideliikenteen.
JHL:n lakon ulkopuolelle jäävät ne työt, joiden hoitamatta jättäminen vaarantaisi ihmisten henkeä, terveyttä tai omaisuutta. Myös RAU on rajannut hätätyöt ja yhteiskunnalle elintärkeät toiminnot lakon ulkopuolelle. Lisäksi RAU määräsi maaliskuun alusta lähtien vuoronvaihto- ja ylityökiellon kattamaan muun muassa veturimiehiä, asiakaspalvelua ja liikenteenohjausta.
Maaliskuun 6:ntena alkaa talviloma usealla paikkakunnalla Itä- ja Pohjois-Suomessa.
Osapuolilla kiistaa palkankorotusten tasosta
RAU antoi tiedotteensa mukaan lakkovaroitukset, koska sen ja Palvelualojen työnantajien Paltan välisissä tes-neuvotteluissa ei olla RAU:n mukaan pääsemässä työntekijäpuolta tyydyttävään ratkaisuun. Näkemyseroja on liiton mukaan paitsi palkankorotuksista, myös työelämän laadullista kehittämistä koskevista tekstikohdista.
– Meillä on rautateillä merkittäviä työjärjestelyistä johtuvia työssäjaksamisongelmia, joita ei ole saatu yritysten kanssa paikallisesti sopimalla ratkaistua, ja siksi nämä joudutaan tekemään työehtosopimusten kautta, RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo tiedotteessa.
Myös JHL:n tiedotteen mukaan kiistaa on palkankorotuksista.
– Työntekijöiden ostovoima on turvattava riittävin palkankorotuksin, sillä inflaatio on nostanut rajusti hintoja, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo tiedotteessa.