Keskieurooppalaisten kansoittama talvisesonki on Lapin ja muun Pohjois-Suomen matkailukeskuksille entistä merkittävämpi.
Asiakkaita riittää, vaikka kotimaan matkailu vähän yskii ja ruplan heikko kurssi on vähentänyt venäläisten määrää.
– Tämä meinaa räjähtää käsiin. Revontulet ovat lyöneet itsensä läpi maailmalla, ja Alpeilla ei ole enää lunta entiseen malliin kasvihuoneilmiön takia. Meillä kasvua tulee tänä vuonna 15-20 prosenttia, kun se viime vuosina on ollut siellä 3-10 prosentin välissä, kertoo Destination Lapland Oy:n toimitusjohtaja Mauri Kuru.
Muuallakin Ylläksellä kiirettä riittää. Kelkkasafarit, lumikenkävaellukset, revontulet ja muut retket tarjoavat tekemistä turisteille ja heitä palveleville matkailuammattilaisille.
– Meille tuli tälle kaudelle uutena ranskalainen asiakkuus, joten heidän määränsä on kasvanut. Samoin hollantilaiset ja saksalaiset ovat iso ryhmä. Tilanne näyttää tosi hyvältä, asiakasmäärät ovat kasvussa ja matkanjärjestäjät toisivat vielä enemmän ryhmiä, jos olisi vain lentoja, Lapin Safareilla työskentelevä Netta Ahokangas vahvistaa.
Australiasta ja Kiinasta uusi markkina
Mauri Kurun luotsaama Destination Lapland on Ylläksen alueen keskusvaraamo, joka vuokraa mökkejä ja järjestää muita palveluja. Kurun mukaan kasvun taustalla ovat suorat lentoyhteydet. Tilauslentojen lisäksi Kittilän kentälle saapuu Lufthansan suora reittilento Münchenistä kerran viikossa.
– Hyvien lentoyhteyksien takia Lapin luonnon saatavuus on parantunut Keski-Euroopasta katsottuna. Keski-Eurooppa on kasvanut vahvasti, uusia markkina-alueita meille ovat Australia ja Kiina. Meillä alkaa jo nyt olla ensi joulu ja uusi vuosi täynnä, Kuru kuvailee tilannetta.
Destination Laplandissa sosiaalinen media on tärkeä markkinointikanava ja arkinen työkalu. Revontulet loistavat somessa ja vievät viestiä Lapista maailmalle.
– Sosiaalisessa mediassa meidän parhaalla revontulikuvalla on ollut 400 000 katsojaa ja normaalistikin hyvä kuva tavoittaa sellaiset 100 000 katsojaa.
Aasialaisten Saariselkä
Hiljaiseloa ei vietetä Saariselän suunnallakaan. Ivalon lentokentän matkustajamäärät kasvoivat tammikuussa noin 50 prosenttia.
– Joulusesongin jälkeen täällä on yleensä hiljainen tammikuu, mutta nyt tammikuu on ollut kaikkialla yhtä kiitoa. Maailman tilanteesta johtuen rauhalliset Pohjoismaat vetävät, sanoo Inari-Saariselkä Matkailu Oy:n markkinointijohtaja Tarja Manninen.
Kun Kittilän suunnalla kasvu tulee Keski-Euroopasta, Saariselän suunnalla kasvu tulee Aasiasta.
– Aasiassa on erittäin suuri kasvupotentiaali. Japani ja Iso-Britannia ovat yhä meidän suurimmat markkina-alueemme, mutta kiinalaisten määrä kasvoi viime vuonna 70 prosenttia. Aasialaiset tulevat kaikki Finnairin vuoroilla Ivaloon, Manninen sanoo.