Lappi löysi syyn Toyotan vaikeuksille – "Tulee valitettavasti jatkumaan"

1:40img
Julkaistu 06.04.2018 22:49
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Toyota-kuljettajat olivat Korsikan MM-rallin avauspäivänä vaikeuksissa lähes 50 kilometriä pitkällä erikoiskokeella, joka ajettiin kahteen otteeseen perjantaina.

Video: Sebastien Loeb ajoi ulos toisella EK:lla.

Ott Tänak, Esapekka Lappi ja Jari-Matti Latvala olivat kaukana kärkikuljettaja Sebastien Ogierin vauhdista pikataipaleella, joka starttasi La Portasta ja päättyi Valle-di-Rostinoon. Esimerkiksi Lappi menetti Ogieriin nähden aikaa yli minuutin, kun pätkäajat ynnätään yhteen.

Lappi löysi syyn sille, miksi Toyotat eivät pysyneet kärkivauhdissa päivän pisimmällä pätkällä.

- Kun on sileämpää asvalttia, auton keulassa ei ole tarpeeksi pitoa. Mutta en tiedä, mistä se oikein johtuu. Luulen, että ongelma tulee valitettavasti jatkumaan seuraavina päivinä, Lappi analysoi MTV Sportille.

 - Yritämme kuitenkin muuttaa autoa paremmaksi lauantaille – ei me tähän tyydytä. Koetetaan tehdä kaikki mahdollinen, mutta ei tietenkään tehdä mitään tyhmää säätöjen kanssa, pieksämäkeläinen jatkoi.

Perjantain viimeisellä erikoiskokeella Lappi sekä hänen tallikaverinsa Latvala ja Tänak olivat huippuvauhdissa. Lappi kellotti pohja-ajan, ja Latvala oli pätkän kakkonen 1,7 sekuntia heikommalla ajalla.

Lappi jatkaa kisaa lauantaina viidenneltä sijalta, mutta Fordin Elfyn Evans ja Hyundain Dani Sordo vaanivat suomalaista vain kymmenyksien päässä.

- Se on hienoa, että olemme viidentenä, mutta tuolla 0,9 sekunnin erolla olisin ollut mieluummin seitsemäs. Sitten lähtöpaikka olisi parempi huomiselle, Lappi hymähti.

Kärjessä ajava Ogier on jo karannut Lapilta ja palkintokorokepaikkaankin on matkaa puolisen minuuttia.

- Yritetään pitää ainakin tästä viidennestä sijasta kiinni. Rallia on vielä paljon jäljellä, joten ei pidä vielä luovuttaa. Voittokamppailu on toki ohi, mutta en ollut siihen valmistautunutkaan. Tietyllä tavalla olemme tavoitteessamme, Lappi summasi.

Korsikan MM-ralli jatkuu lauantaina kuudella erikoiskokeella.

Tuoreimmat aiheesta

Ralli