Jari-Matti Latvala ja Sebastien Ogier kaahaavat hurjassa sekuntitaistelussa Suomen MM-rallissa viimevuotiseen tapaan.
Taistoa Keski-Suomen soraränneissä ennen lauantain urakkaa johtaa voittoa puolustava Latvala, jolla on 2,6 sekunnin etu Volkswagen-tallitoveriinsa Ogieriin. On päivänselvää, että henkinen kantti ratkaisee jälleen paljon.
- Kaasu pohjassa on mentävä. Ei tässä rallissa ole mitään muuta taktiikkaa, varsinkaan tässä tilanteessa, Latvala sanoi ajopäivän päätteeksi.
MM-sarjaa johtava Ogier totesi, ettei hänen tarvitsisi väkisin tavoitella voittoa, mutta hän vakuutti pyrkivänsä silti korkeimmalle korokkeelle.
Latvala siirtyi rallin johtoon ajettuaan hirmuisen ajan maineikkaalle Ouninpohjan erikoiskokeelle pätkän toisella ajokerralla. Aika 15.36,8 on Ouninpohjan epävirallinen ennätys.
Ogier oli nopein Ouninpohjan ensimmäisellä ajokerralla, mutta Latvalan suoritus illansuussa oli huikea. Hän myönsi ottaneensa melko suuria riskejä ja totesi, että Ouninpohjan pohja-ajalla oli henkisesti iso merkitys.
- Aamupäivä oli hieman tahmea, mutta lounastauon jälkeen sain rytmistä kiinni. Ouninpohjassa hieman pelottikin, Latvala kertoi.
Ajojärjestyksessä ensimmäisenä tiellä ajanut Ogier tuumi, että hän kärsi hieman auramiehen roolistaan. Ajoittaiset sadekuurot sitoivat irtosoraa tiehen, mutta harmina olivat reitille kaivautuneet urat.
Lauantaina ohjelmassa on kahdeksan erikoiskoetta. Edessä on muun muassa vauhdikas Surkeen pikataival sekä malttia ja teknistä ajotaitoa kysyvä Mökkiperä.
Kisa päättyy sunnuntaina, jolloin ajetaan tosin vain kaksi erikoiskoetta.
Lappi säväytti ajollaan ja jutuillaan
Suurlupaus Esapekka Lappi antaa Jyväskylässä oivaa näyttöä pääluokka WRC:n tallipäälliköille - muun muassa Toyota-tallin vetovastuun saaneelle Tommi Mäkiselle.
Itseluottamusta tirisevä Lappi porhaltaa WRC2-luokan kärjessä Skodallaan. Hän ajoi hienosti ja heitteli siinä sivussa kylmää vettä kilpakumppaneiden niskaan puheillaan.
- Jos joku pääsee lähelle, niin ajetaan sitten vähän kovempaa, Lappi veisteli.
Näyttöjä tehdastallien nokkamiehille pyrkii antamaan myös Juho Hänninen, joka pudotettiin viime kauden jälkeen Hyundain tehdastiimistä.
Yleiskilpailun seitsemäntenä WRC-Fordia kuskaava Hänninen ei ole säväyttänyt, mutta ainakin osasyynä tähän on testaamisen ja ajokokemuksen puute tältä vuodelta. Hänninen korostikin koko ajopäivän ajan kärsivällisyyttä. Tyhmään ulosajoon ei olisi varaa, mutta toisaalta vauhtiakin pitäisi väläyttää.
- Ajoittain tuntuu siltä, että voisi tuupata menemään paljon kovempaakin, mutta malttia täytyisi olla. On siinä silti paikoitellen ollut jo vähän ajamisen malliakin, Hänninen hymähti.
Nimimiehiä tippui tuloslistoilla
Hännisen sijoitus kohosi päivän mittaan kilpakumppanien ongelmien myötä. MM-pisteissä toisena oleva Norjan Andreas Mikkelsen pamautti Volkswageninsa ulos Himoksessa ja viidennellä sijalla aamupäivällä ajanut uusiseelantilainen Hyundai-pilotti Hayden Paddon rysäytti ulos Pihlajakosken erikoiskokeella. Myös Ford-miehet Ott Tänak ja Elfyn Evans ajautuivat teknisiin ongelmiin ulosajojen seurauksena. Niin ikään Robert Kubica paini teknisten vikojen kanssa.