Saksan MM-ralli on tarjonnut Jari-Matti Latvalalle enemmän epäonnistumisia kuin menestystä.
Vuosi sitten Latvala oli jo uransa ensimmäisen asvalttirallivoiton kynnyksellä. Suomalainen ajoi selvässä johdossa, mutta päätöspäivän ensimmäisellä erikoiskokeella hän teki kohtalokkaan virheen. Latvalan Volkswagen Polo R WRC -auto valui liukkaalta tieltä viinitarhaan, ja kilpailu päättyi hänen osaltaan siihen.
- Se ei enää pyöri juurikaan mielessä. Se ei ollut kovinkaan iso onnettomuus, liu'uimme vain pois tieltä, emmekä päässeet takaisin reitille, Latvala kertoi torstaina Saksan MM-rallin aattona.
- Tiedän, mikä silloin oli pielessä. Minulla oli väärä asenne, kun ajoin selvässä johdossa. Olosuhteet olivat oikukkaat kylmän yön ja sateen jäljiltä, ja ajoin liian kovaa niissä olosuhteissa. Onneksi sain siitä oppia, jonka hyödynsin Ranskassa voittamalla rallin, Latvala lisäsi.
Saksassa rallireitti kulkee pääosin Moselin jokilaakson kapeilla asvalttiteillä. Ajolinjojen pitää olla kunnossa viinitarhojen keskellä.
- Tässä rallissa jarrutukset ovat tärkeitä. Käsijarrua pitää vetää juuri sopivan verran ja oikeaan aikaan neulansilmämutkissa ja risteyksissä. Auto voi luisua vähän, mutta sen pitää olla täysin suorassa, kun mutkasta tulee ulos ja kiihdyttää, Latvala avasi saloja vauhdikkaaseen ajoon Saksassa.
Latvala oli nopein Saksan MM-rallin testierikoiskokeella torstaina. Kilpailu käynnistyy perjantaina kahdeksalla erikoiskokeella.
MTV Sport seuraa tiiviisti rallin tapahtumia.