Halo-turvajärjestelmän käyttöönotto F1:ssä on virhe, toteaa kuljettajalegenda Niki Lauda.
Mercedeksen hallituksen puheenjohtaja Lauda ei puolla Kansainvälisen autoliitto FIA:n keskiviikkoista pääöstä ottaa ensi kaudeksi käyttöön kuljettajien Halo-päänsuojusta. Kaudella 1976 vakavassa onnettomuudessa loukkaantunut Lauda antaa ymmärtää, että Halo-järjestelmä on ylireagointia turvallisuuteen.
- Formula ykkösistä on jo tehty niin turvallista kuin voi. Lentävien renkaiden riskiä on pienennetty paremmilla kiinnityksillä. Kuljettajien suhteen riski on pieni, Lauda toteaa saksalaiselle Auto, Motor und Sport -lehdelle.
Ennen päätöstä F1-sarjassa kokeiltiin useampaa suojajärjestelmää, mutta Laudan mukaan kaikki testatut ratkaisut jättivät toivomisen varaa.
- Mikään järjestelmä ei vakuuttanut sataprosenttisesti. Päätöksien tulisi osua oikeaan, eikä Halo ole sitä. On turha kiirehtiä päätöstä, jota kadumme myöhemmin, 68-vuotias Lauda summasi.