Sateiset syksyt ja lauhat alkutalvet ovat myrkkyä maanteille. Nollan vaiheilla sahaava keli ja runsaat sateet ovat kaikkein pahin yhdistelmä asfalttipäällysteille. Päällysteitä joudutaan nyt paikkailemaan ympäri vuoden.
Tienpinnat ovat kovilla märän syksyn ja lämpimän alkutalven jälkeen. Päällysteeseen imeytynyt vesi haurastuttaa asfalttia, kun lämpötila vaihtelee nollan vaiheilla ja kosteus pääsee jäätymään ja sulamaan toistuvasti.
– Päällystevaurioita alkaa näkyä jo nyt, tällaisia talvia on ollut liian tiheästi. Myös viime talvi oli rankka päällysteelle. Paikkaporukat kulkevat nyt ympäri vuoden ja paikkavat päällystereikiä, kertoo aluevastaava Markus Salminen, Varsinais-Suomen ELY-keskuksesta.
Nopea kylmeneminen ei sinänsä vaikuta tien kuntoon heikentävästi.
Routavaurioitakin luvassa
Erityisesti pienemmillä teillä voidaan keväällä nähdä ja tuntea routavaurioita.
– Pienemmillä teillä routimattomia materiaaleja on vähemmän kuin suurilla teillä. Jos pakkasta on tarpeeksi, routa ulottuu kostuneisiin kerroksiin ja jäätyy, jolloin päällysteet alkavat halkeilla, Markus Salminen kertoo.
Routavauriot ovat pahimmillaan keväällä ja korjautuvat monesti jopa itsestään roudan sulaessa ja tien rungon asettuessa paikalleen.
Sorateillä heikko tilanne
Suuresti vaihteleva talvisää on varsin ongelmallinen myös sorateille. Erityisen huono tilanne on, jos tie ehtii jäätyä syvältä ja sen jälkeen pintakerros pääsee sulamaan.
– Kuoppia muodostuu helposti, kun tien pinnasta kolmesta viiteen senttiä sulaa ja runko pysyy jäässä. Sitä ei pysty muokkaamaankaan eikä murske tahdo pysyä kuopissa, Salminen selventää.
Tienpitäjien unelmatalvi olisi varsin talvinen.
– Parasta olisi, jos olisi 10-20 astetta pakkasta ja siihen 15-20 senttiä lunta päälle. Ei tarvitsisi suolata ja päällysteet pysyisivät kunnossa, Markus Salminen heittää.
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella on jo nähty ja paikattukin tämän talven ensimmäisiä päällystevaurioita.