Monin paikoin Suomea vaivaava lumettomuus ei välttämättä tarkoita suuria säästöjä kaupungeille.
Vaikka aura-autot ja -traktorit eivät liiku, esimerkiksi Vantaalla katujen kunnossapidossa harmitellaan asvaltin kulumista. Katujen ja teiden pintoja kuluttavat vesisade ja autojen nastarenkaat.
Vantaan kaupungin kunnossapitopäällikkö Jyrki Vättö kiistää leudon talven tuomat mahtisäästöt.
– Usein ehkä mielletään, että leutona talvena säästetään paljon rahaa. Mutta silloin kun lämpötiloissa mennään siinä nollan tuntumassa, teillä joudutaan yleensä käyttämään aika paljon hiekkaa ja suolaa, mikä lisää yleensä kustannuksia, Vättö sanoo.
– Nyt ollaan tilanteessa, että asfaltti, päällysteet ja soratiet ovat todella heikossa kunnossa, ja ne tulevat olemaan vielä heikomassa kunnossa kevään aikana.
Vättö sanookin, että korjauskustannuksista tulee todennäköisesti kunnille isompi lovi kuin mitä nyt säästetään.
– Otaksuttavasti mennään miinuksen puolelle vielä kevään kuluessa, Vättö arvelee.
Mikä asfalttia kuluttaa?
Asfaltti kuluu leutona talvena, kun vettä pääsee sen huokosiin.
– Kun yöllä käydään pakkasen puolella, vesi rikkoo jäätyessään asfalttia. Myös nastarenkaat kalvavat asfalttia, kertoo Vantaan kaupungin ylitiemestari Erkki Tammisto.
Tästä voi olla puolestaan seurauksena yllättäviä reikäpaikkoja, jotka aiheuttavat muun muassa ajoneuvovaurioita.
Vantaan kaupungin kuorma-auton kuljettaja Jaakko Perttunen kertoo, että töitä riittää, vaikka lunta ei olekaan.
– Nyt tehdään kalustolle päivittäisiä huoltotoimia. Ja kun talven keli on näin syksyinen, tehdään vähän syksyisiä hommia. Pesutöitä tehtiin viime yönä.
Perttusen mukaan lumeton talvi vaikuttaa myös hänen tienesteihinsä.
– Lähtömäärä on pienempi, vaikka varalla tässä ollaankin ympäri vuorokauden. Kyllä se vaikuttaa loppuviimein.