Toistaiseksi kahdeksan F1-sarjan osakilpailua on jouduttu perumaan tai siirtämään koronaviruksen leviämisen vuoksi. Tällä tietoa kausi olisi alkamassa Kanadassa 12.–14. kesäkuuta ajettavalla osakilpailulla, mutta myös sen järjestäminen ajallaan on varsin epävarmaa.
LUE MYÖS: Ei enää mikään aprillipila: Bernie Ecclestone, 89, saa kesällä lapsen!
Yksi osakilpailu, jonka kohtalosta odotetaan päätöksiä, on Ison-Britannian GP. Silverstonen radalla pitäisi ajaa 17.–19. heinäkuuta, ja sen toimitusjohtaja Stuart Pringle sanoo Sky Sportsin haastattelussa, että päätös osakilpailun kohtalosta tehdään huhtikuun aikana. Pringle sanoo haluavansa antaa sarjalle aikaa tehdä suunnitelmansa kauden läpiviemiseksi.
– Meillä on kiinteä tapahtumapaikka, emme ole katurata. Meillä on kaikki valmiina ja todella kokenut henkilöstö, me tiedämme, mitä teemme, joten voimme odottaa huhtikuun loppuun saakka, mikä toivottavasti on riittävä aika F1:lle saada suunnitelmansa valmiiksi.
Jos kisan järjestäminen ei onnistu Silverstonessa heinäkuussa, on sen siirtäminen myöhempään ajankohtaan Pringlen mukaan mahdollista.
– Meillä on autoja radalla 12 kuukautena vuodessa. Voimme järjestää kilpailun koska vain. Ei kuitenkaan ole sattumaa, että suuret tapahtumat Britanniassa järjestetään lyhyen ajan sisällä kesällä. Se on paras aika, jolloin on mahdollista, että sää on hyvä.
F1-pomo Chase Carey sanoi viime viikolla F1-sarjan tiedotteessa olevansa toiveikas, että sarjassa saataisiin ajettua 15–18 osakilpailua. Careyn mukaan F1 seuraa tarkasti tilanteen kehittymistä ja on sitoutunut siihen, että kausi 2020 saadaan vietyä läpi.
Formulakauden läpiviemiseksi on muun muassa ehdotettu, että joillakin radoilla voitaisiin ajaa useampia osakilpailuita, kun se on koronaviruksen puolesta turvallista. Pringlen mukaan ylimääräisen kisan ajaminen olisi mahdollista myös Silverstonessa. Hän sanoo olevansa valmis auttamaan kaikin mahdollisin tavoin F1-kauden läpiviemisessä.
– Olen sanonut F1:lle, että haluamme työskennellä heidän kanssaan sarjan parhaaksi. Suuri osa tiimeistä on lähellä rataa, joten se olisi varsin yksinkertaista järjestää. Jos se on tapa, jolla voimme auttaa, teemme sen mielellämme.
Silverstonessa oltaisiin valmiita jopa varsin erikoisiin ratkaisuihin, jotta samassa paikassa järjestettäviin kilpailuihin saataisiin vaihtelua. Pringlen mukaan radan ajaminen väärään suuntaan toisessa kilpailussa voisi tulla kysymykseen.
– Se ei ole vain hölmö ajatus. Meillä ei ole lupaa tehdä niin, mutta nämä ovat erityisiä aikoja. Uskon, että erityisiä päätöksiä voidaan tehdä. Mikään ei ole poissuljettua. Saa nähdä, mitä seuraavat neljä viikkoa tuovat tullessaan.