Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole saanut vakuutettua formula ykkösten strategista työryhmää Ferrarin uuden turvakaarisuunnitelman tueksi, kertoo saksalainen Auto Motor und Sport.
Keskiviikkona tehdyssä törmäystesteissä FIA ei pystynyt sulkemaan kaikkia vaaratekijöitä pois Halo-nimeä kantavasta rakenteesta, jonka on tarkoitus suojata kuljettajaa ohjaamoon kohdistuvilta iskuilta.
MAINOS
Britannian GP MTV Totalilla
Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!
Törmäystestien perusteella turvakaarta on vietävä kahdella sentillä eteenpäin, jotta kuski ei varmasti löisi törmäyksessä päätään titaanitankoon. Lisäksi FIA haluaa kehikosta kauniimman näköisen.
Tallien insinöörit eivät ole vakuuttuneita siitä, ettei Halosta olisi vaaraksi kuskeille erilaisissa törmäystilanteissa. Esimerkiksi nostettiin Felipe Massan vuoden 2009 kolari, jossa kuskin kypärään osunut jousi olisi turvakaaren takia kohdistunut suoraan brasilialaisen rintaan.
Force Indian ja Ferrarin insinöörien mukaan Halo saattaisi toimia pahimmillaan jopa giljotiinina, jos autot törmäävät yhteen risteävistä suunnista.
Vaarallisuutensa lisäksi seitsemän kiloa painava turvakaari on iso haaste auton aerodynaamisilla ominaisuuksille.