Lehti: Ferrarin turvakaarelle täystyrmäys – voi toimia jopa giljotiinina?

Sebastian Vettel, Halo 2
Sebastian Vettel, Halo 22016 Getty Images
Julkaistu 08.07.2016 17:28

MTV SPORT

Kansainvälinen autoliitto FIA ei ole saanut vakuutettua formula ykkösten strategista työryhmää Ferrarin uuden turvakaarisuunnitelman tueksi, kertoo saksalainen Auto Motor und Sport.

Keskiviikkona tehdyssä törmäystesteissä FIA ei pystynyt sulkemaan kaikkia vaaratekijöitä pois Halo-nimeä kantavasta rakenteesta, jonka on tarkoitus suojata kuljettajaa ohjaamoon kohdistuvilta iskuilta.

MAINOS

Britannian GP MTV Totalilla

Perjantai: Harjoitukset klo 11.55 ja 15.55
Lauantai: Harjoitukset klo 11.55, aika-ajo klo 14.55
Sunnuntai: Britannian GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!

Kaikki F1-ajojaksot suorana MTV Maxilla ja Katsomossa!

Tilaa MTV Total

Törmäystestien perusteella turvakaarta on vietävä kahdella sentillä eteenpäin, jotta kuski ei varmasti löisi törmäyksessä päätään titaanitankoon. Lisäksi FIA haluaa kehikosta kauniimman näköisen.

Tallien insinöörit eivät ole vakuuttuneita siitä, ettei Halosta olisi vaaraksi kuskeille erilaisissa törmäystilanteissa. Esimerkiksi nostettiin Felipe Massan vuoden 2009 kolari, jossa kuskin kypärään osunut jousi olisi turvakaaren takia kohdistunut suoraan brasilialaisen rintaan.

Force Indian ja Ferrarin insinöörien mukaan Halo saattaisi toimia pahimmillaan jopa giljotiinina, jos autot törmäävät yhteen risteävistä suunnista.

Vaarallisuutensa lisäksi seitsemän kiloa painava turvakaari on iso haaste auton aerodynaamisilla ominaisuuksille. 

Tuoreimmat aiheesta

F1