Helsingin Pitäjänmäessä on pantu merkille uusi asiakasryhmä, eli turvapaikanhakijat, paikallisessa Alkossa, ruokakaupoissa ja baareissa, kirjoittaa Helsingin Uutiset.
Kaksi pitäjänmäkeläistä hämmästelee ilmiötä lehdelle. He kertovat nähneensä turvapaikanhakijoita usein asioimassa Alkossa, paikallisissa baareissa sekä olut- ja savukeasioilla ruokakaupoissa.
Asukkaiden mukaan uusi asiakasryhmä on huomioitu Alkossa kassalle tuodulla arabiankielisellä kyltillä.
Alkosta ei kommentoida asiaa muuta kuin yleisellä tasolla. Viestintäasiantuntija Ilari Ceder huomauttaa, että asiakkaita koskeva tieto on luottamuksellista.
– Alkossa on myynninvalvontaan liittyvää materiaalia suomeksi, ruotsiksi, saameksi, englanniksi, venäjäksi, kurdiksi ja arabiaksi, koska niille on monikulttuurisemmassa Suomessa aiempaa suurempaa tarvetta. Myymälä voi asiakaskuntansa mukaan päättää esille laitettavat materiaalit, Ceder kuvailee Helsingin Uutisille yleisellä tasolla.
Pitäjänmäessä on kaksi vastaanottokeskusta, joissa on yhteensä useita satoja turvapaikanhakijoita.
Suomeen on tullut alkuvuonna eniten turvapaikanhakijoita Irakista, jonka suurin uskonto on islam. Islam suhtautuu kielteisesti alkoholiin.