Monet uskoivat, että Sébastien Loebin, 47, ura rallin MM-sarjassa olisi jo ohi, mutta nyt espanjalaislehti Marca kertoo, että yhdeksänkertainen maailmanmestari olisi tehnyt M-Sportin kanssa sopimuksen kaudesta 2022.
LUE MYÖS: Tommi Mäkisen hurjassa ulosajossa oli ainekset sysimustaan tragediaan: mestarikartturin ura päättyi ennenaikaisesti, kaksi viikkoa myöhemmin tapahtui jotain uskomatonta
Loeb on kuvattu tänään testaamassa M-Sportin uutta Ford Puma Rally1 -autoa Costa Bravcassa, Espanjassa.
Loebin kerrotaan ajavan ensi kaudella vain valikoituja MM-ralleja, samaan tapaan kuin Sébastien Ogier Toyotalla. Sitä, kuka auton jakaa hänen kanssaan, ei vielä tiedetä; mahdollisesti se on tallissa tälläkin kaudella ajava Gus Greensmith. M-Sport on jo tehnyt sopimuksen Craig Breenin kanssa, ja uuden Puman kehitystyössä tiiviisti mukana olleen Adrien Fourmaux'n jatkoa tallissa pidetään likimain varmana.
Myös se on hämärän peitossa, kuka tulisi Loebin kartturiksi. Yli 20 vuotta jatkunut yhteistyö Daniel Elenan kanssa päättyi maaliskuussa.
Vuosina 2019–2020 Hyundailla valikoiduissa kilpailuissa ajaneen Loebin viimeisin MM-ralli on syyskuulta 2020 Turkista. Hän sijoittui tuolloin kolmanneksi ja nousi näin MM-rallin palkintokorokkeelle historian kolmanneksi vanhimpana kuljettajana.
M-Sportilla Loebista voisi tulla jopa historian vanhin MM-rallivoittaja. Tuo titteli on kuulunut 31 vuoden ajan Björn Waldegårdille, joka voitti vuoden 1990 Safari-rallin 46 vuoden ja 155 päivän ikäisenä.
Ogier voitti M-Sportilla kaksi maailmanmestaruutta vuosina 2017–2018, mutta tallin kilpailukyky on sittemmin kärsinyt kovan kolauksen. Kommentit ensi vuoden hybridiautosta ovat kuitenkin olleet lupauksia herättäviä.
Loeb sanoi jo aiemmin tänä vuonna, ettei sulje pois mahdollisuutta ajaa MM-sarjassa vielä ensi vuonnakin.
– En ajattele sitä, mutta saattaisin olla vielä kiinnostunut rallin MM-sarjassa ajamisesta. Jos joku, vaikka (M-Sport-pomo) Malcolm Wilson, soittaisi minulle, niin miksipä ei, Loeb sanoi keväällä Dirtfish-sivustolle.
– Jos Malcolm tarvitsee joskus kuljettajaa, mikäpä siinä.
Vain yhden kilpailun Loeb sulki jo tuolloin suoralta kädeltä pois.
– Suomeen en lähde.
Loeb oli lähellä siirtyä Wilsonin omistamaan talliin jo vuonna 2005, kun se tunnettiin vielä Fordin tehdastiiminä. Tuolloin se oli Loebin edustaman Citroënin kovin kilpakumppani.
– Neuvottelut olivat silloin vakavia. Kävimme läpi, mitä hän tarvitsee ja miten se voisi toimia. On kiva kuulla, että hän on edelleen kiinnostunut, Wilson sanoi keväällä Dirtfishille kuultuaan Loebin puheista.
– Ykköstavoitteeni on saada kasaan kuljettajakokoonpano, joka kiertää kaikki kisat, mutta aiomme ilman muuta katsoa tämän kortin. Seb on kuljettaja, johon olen aina yhteydessä.
Yhdeksän maailmanmestaruuden lisäksi Loebin tililtä löytyy 79 MM-rallivoittoa ja kaikkiaan 119 palkintokorokesijoitusta sekä 925 erikoiskokeen pohja-aikaa. Kaikki näistä ovat lajin ennätyksiä.