Nykyiset junat liikkuvat kovaa ja yllättävän äänettömästi. Jo puolen sekunnin myöhästyminen tai muutama sentti voi olla todella kohtalokasta.
Näin kuvailee kiskoilla haahuilun riskejä VR:n turvallisuuspäällikkö Pekka Ahola. Aholan mukaan myös aikuisväestö kehittelee kaikenlaisia oikopolkuja raiteiden yli, jotta aikaa ja vaivaa säästyisi.
Lapset ja nuoret tekevät samaa, heillä tosin kyse saattaa olla myös ajattelemattomuudesta tai kokeilunhalusta.
Pendolinon tai IC:n vauhti on kovimmillaan lähes 220 km/h. Tällä nopeudella juna liikkuu 60 metriä sekunnissa, 180 metriä kolmessa sekunnissa! Lähijunatkin liikkuvat jopa 160 km/h.
Ihmisen liikkuminen ja oleilu kiskojen liepeillä on erityisen stressaavaa junankuljettajille. Sellaista kuormitusta ei kukaan päiväänsä toivo, mutta silti näitä ajattelemattomia hurjapäitä näkyy. Liian usein.
MTV Uutisten tietojen mukaan Lahteen torstaina matkalla ollut juna joutui pysähtymään tiukasti jarruttaen, koska kiskojen yli oli juossut lapsia.
VR:n turvapäällikkö Pekka Ahola muistuttaa, että kiskojen liepeilläkään ei tule leikkiä eikä edes oleskella - eikä varsinkaan kulkea yli radan.
Mistä aita on matalin – kalliiksi tulee
Kaikenlaisia oikopolkuja kuitenkin käytetään ja ne ovat erittäin vaarallisia.
– Tapasin kerran pohjoisella asemalla kaverin, joka kiipesi aidan yli ja ylitti kiskoja. Kysyin häneltä, ”miksi kuljet vaarallista reittiä”. Hän vastasi, että ”olen kuntosalilta tulossa ja tästä pääsee kätevämmin”. Sanoin, että ”jos tulet kuntosalilta, niin varmaan voisit kiertää tuolta sillan kautta ihan kuntoilun ja erityisesti turvallisuuden vuoksi”, kertoo turvallisuuspäällikkö Ahola.
Aholan mukaan aidat ovat usein liian matalia raiteiden varrella, ne eivät pidättele vaeltelijoita. VR ilmoittaa Liikennevirastolle näistä havainnoista.
– Aitojen pitäisi olla niin korkeita, etteivät ne edes houkuttele ylittämään. Kun joku oikoreitti alkaa tulla ongelmaksi, ilmoitamme Liikennevirastolle, jonka vastuulle kuuluu turvallisuuden parantaminen. Turvallisuusyhteistyö Liikenneviraston kanssa sujuu erinomaisesti, hän korostaa.
Ahola muistuttaa, että vaaratilanteet johtavat äkkijarrutuksiin tai hätäjarrun käyttöön ja tästä voi tulla rankka lasku vaaran aiheuttajalle.
– Siinä sitten ihmetellään tuhansien eurojen laskun äärellä, että miten tämä nyt näin kalliiksi tuli, kun hyppäsin vain raiteiden yli.
Uusia vaunuja jo viillelty
Ilkivalta on myös edelleen VR:lle riesa. Junia sotketaan maaleilla ja heitellään kivillä - ja aivan uusien paikallisvaunujen penkkejä on viillelty.
Tällainen käytös harmittaa eritoten siksi, että käytännössä siinä tuhotaan meidän kaikkien omaisuutta, koska VR-Yhtymä on valtion omistama yritys.
- En osaa sanoa, mikä olisi oikea tie ilkivallan lopettamiseksi. Mutta ilkivallasta voi tulla nuorelle pitkä lasku. Ja jos ei saada perityksi, VR:n menetykset siirtyvät asiakkaiden maksettavaksi, Ahola sanoo.