Lentokenttäalueilla lennonjohtaja päättää sen, kuka milloinkin saa siellä liikennöidä. Näin varmistetaan, ettei vaaratilanteita synny, kertoo Finavian riskienhallintajohtaja Juha-Pekka Pystynen.
– Kukaan ei saa mennä rullaustielle eikä kiitotielle ilman lennonjohtajan selvitystä. Lennonjohtaja ja lennonvarmistus antavat selvityksiä, esimerkiksi kun kiitotielle on tullut lunta: silloin ajoneuvot saavat luvan mennä kiitotielle ja putsata sitä. Ja jos tulee tarve tulla sieltä pois esimerkiksi koneen nousun tai laskun takia, niin lennonjohtaja käskee heidät sieltä pois. Tämä on hyvin tarkkaan johdettua, Pystynen selvittää.
Hänen mukaansa vaaratilanteet Helsinki-Vantaan lentoliikennealueilla ovat äärimmäisen harvinaisia.
– (Liikenteen turvallisuusvirasto) Trafi seuraa turvallisuutta hyvin tarkkaan. Kun jotain vaarallista tapahtuu, niin vastuullinen henkilö on velvollinen raportoimaan, että saadaan selite sille asialle ja voidaan parantaa turvallisuuskulttuuria.
Pystynen sanoo, että viime vuoden aikana Helsinki-Vantaalla ei tapahtunut yhtään ainakaan Finaviasta johtuvaa vaaratilannetta, josta olisi pitänyt olla huolissaan.
Lentokenttää operoiva Finavia alkoi ostaa lennonjohtopalveluita alihankintana ANS Finlandilta viime vuoden huhtikuussa.
Helsinki-Vantaan lentokentällä sattui poikkeuksellinen vaaratilanne tänään, kun lennonjohto antoi lennolle luvan lähteä, vaikka kiitotiellä oli vielä kolme työkonetta.