Helsinki-Vantaalla sattui illalla vaaratilanne, kun matkustajalentokone laskeutui varatulle kiitotielle viiden jälkeen iltapäivällä.
Onnettomuustutkintakeskus Otkesin johtaja Veli-Pekka Nurmen mukaan Turkish Airlinesin matkustajakone oli laskeutunut kiitotielle, kun jostain syystä sen siirtyminen pois kiitotieltä kesti odotettua kauemmin.
– Lennonjohto havaitsi tämän ja antoi perässä tulleelle Norwegianin koneelle ylösvetokäskyn, mutta siihen ei reagoitu, vaan se laskeutui varatulle kiitotielle.
"Merkittävä vaaratilanne"
Nurmi painottaa, että koneet eivät törmänneet toisiinsa eikä onnettomuutta sattunut. Nurmella ei ole toistaiseksi tiedossa, minkä mallin koneista on kysymys.
Nurmi kertoo, että Otkes on käynnistänyt tapauksen tutkinnan.
– Se että kone laskeutuu varatulle kiitotielle, on aina vaarallinen tilanne eikä sitä pitäisi koskaan tapahtua. Voi sanoa, että maailman pahimmat lento-onnettomuudet ovat tapahtuneet kiitotietapahtumina.
– Tässäkin kaksi matkustajakonetta ja matkustaja sisällä on merkittävä vaaratilanne.
"Olemme menettäneet ohjaamoäänitallenteet"
Ongelmana tapauksen tutkinnassa on se, että onnettomuustutkintakeskus sai tiedon vaaratilanteesta viiveellä, jonka vuoksi ensin laskeutunut turkkilaisen lentoyhtiön kone ehti lähteä jo pois Suomesta takaisin Istanbuliin.
– Me olemme menettäneet ohjaamoäänitallenteet. Yritämme järjestää siten, että kollegamme Turkissa kuulisivat ohjaajat Istanbulissa.
Nurmen mukaan tilanne ei aiheuta toimintarajoitteita Helsinki-Vantaan kentällä.
ANS: Laskeutunut kone oli jo pois kiitotieltä
Air Navigation Services Finlandin toimitusjohtaja Raine Luojus sanoo, että ensin laskeutunut kone oli ollut poistumassa kiitotieltä, jolloin ilmailumääräysten mukaan seuraavalle lähestyvälle koneelle voidaan antaa laskulupa. Jostain syystä edellä laskeutunut kone oli kuitenkin pysähtynyt.
– Se on ollut jo poissa kiitotieltä, mutta on ollut tällä pikapoistumistiellä, millä mennään rullaustielle. Mutta nämä kiitotieltä poistumisen ehdot eivät ole täyttyneet, jolloin lennonjohtaja on käskenyt tämän jäljempänä lähestyvän ylösvetoon. Tämä jäljempänä lentänyt ilma-alus ei ole reagoinut tähän ylösvetokäskyyn, Luojus sanoo STT:lle.
Luojuksen mukaan koneiden kyydissä oli tapahtumahetkellä matkustajia, mutta määrästä ei ole tarkempaa tietoa.
– Näyttää siltä, että lennonjohto on toiminut oikein eikä jostain syystä tämä lähestyvä lentokone ole totellut ylösvetokäskyä. Mistään vakavasta vaaratilanteesta tässä ei ole kysymys, Luojus sanoo.
Otkesissa tapauksia tutkinnassa "verrattain paljon"
Otkesilla on ollut viime aikoina tutkinnassa useita ilmailun vakavia vaaratilanteita, Otkesin viestintäpäällikkö Sakari Lauriala sanoo.
– Jopa verrattain paljon, hän painottaa.
Tammikuussa 2018 Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli samalla viikolla 2 vakavaa vaaratilannetta.
Ensimmäisessä tapauksessa lennonjohto antoi matkustajakoneelle lähtöluvan kiitotielle, jolla oli 3 työkonetta. Toisessa tilanteessa liikelentokone ohjattiin erehdyksessä kiitotielle, jota lähestyi laskeutumisluvan saanut matkustajakone. Näiden tutkinnat ovat jo valmistuneet.
Viime vuodelta on lisäksi valmistumassa tutkinta tapauksesta, jossa Kokkola-Pietarsaaren lentoasemalle laskeutui matkustajakone, vaikka kentällä oli kolme kunnossapitoajoneuvoa, Lauriala kertoo.
Otkes tutkii myös tammikuun alussa Savonlinnassa sattunutta onnettomuutta, jossa siirtolennolla ollut matkustajakone luisui ulos kiitotieltä