Lentoriidat pitivät kuluttajariitalautakunnan kiireisenä viime vuonna.
Kuluttajat hakevat korvauksia erityisesti lentojen viivästyksistä, koska entistä useampi on tietoinen olevansa oikeutettu vakiokorvauksiin, jos lento on myöhässä yli kolme tuntia.
Lentoyhtiöt taas vetoavat yleensä poikkeuksellisiin sääolosuhteisiin vastuusta vapautuakseen.
– Noudatamme ratkaisuissa EU-asetusta ja EU-tuomioistuimen siitä antamia linjauksia. Korvausoikeus ei edellytä, että kuluttaja kärsisi viivästyksestä todellista vahinkoa, kuluttajariitalautakunnan puheenjohtaja Pauli Ståhlberg toteaa.
Perinteinen riidan kohde eli autokauppa työllisti kuluttajariitalautakuntaa myös viime vuonna toiseksi eniten. Erityisesti käytettyjen autojen kauppa poikii usein riidan. Ståhlberg taustoittaa, että riita koskee lähes aina niin sanottuja piileviä vikoja, jotka ovat ilmenneet yllättäen kaupan jälkeen.
– Ostajat ovat sitä mieltä, että vähän ajetussa autossa ei saisi olla vikoja, ja myyjät esittävät että se on normaalia kulumista.
Yllättävää on, että myös uusista autoista ja niiden takuusta riidellään entistä enemmän.
– Kiistana on esimerkiksi, että onko autoa käytetty väärin tai onko autoa huollettu riittävästi.
Kuluttajariitalautakuntaan saapui viime vuonna reilut sata ratkaisupyyntöä vähemmän kuin ennätysvuonna 2014. Silti lähes 5800 riitatilanteeseen pyydettiin ratkaisua.
Jatkossa ohjataan myös neuvontaan
Vuoden alusta tullut lakimuutos toivotetaan kuluttajariitalautakunnassa tervetulleeksi.
Lakimuutoksen avulla kuluttajariitalautakunta voi siirtää riita-asian tarvittaessa kuluttajaoikeusneuvojalle, mikä on kevyempi ja nopeampi tapa saada kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu aikaiseksi.
– Kolmasosa meille saapuneista asioista on käynyt neuvonnassa. Nyt kuluttajan on yleensä ensin asioitava neuvonnan kanssa. Meidän työtaakka helpottuu ja saamme ratkaisuja aikaan nopeammin, Ståhlberg sanoo.
Joskus riitaa ei pystytä ratkaisemaan neuvonnassa, koska osapuolten välit ovat tulehtuneet niin paljon, että sopiminen on mahdotonta. Silloin tapaus ratkaistaan normaaliin tapaan kuluttajariitalautakunnassa.